Opas pedagogiseen hyvinvointiin
Vanhanen-Nuutinen, Liisa; Aura, Pirjo (2023)
Vanhanen-Nuutinen, Liisa
Aura, Pirjo
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134245
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2023033134245
Tiivistelmä
TYÖELÄMÄN KÄYTÄNTÖJÄ haastavat muun muassa monipaikkainen työ, digitalisaatio ja näistä muutoksista johtuvat lähijohtamisen haasteet. Työelämän murros koskettaa myös koulutuksen kenttää. Se haastaa henkilöstön miettimään uudelleen oppimisen, ohjauksen ja opetuksen kysymyksiä. Uudet opetuksen ja ohjauksen muodot vaikuttavat siihen, miten opettajat ja opiskelijat kiinnittyvät oppilaitosyhteisöön, oli se yliopisto, ammattikorkeakoulu tai ammattiopisto.
Tarvitsemme uudenlaisia ratkaisuja, joilla varmistamme henkilöstönpedagogisen hyvinvoinnin. Pedagoginen hyvinvointi -hanke on pyrkinyt omalta osaltaan luomaan ratkaisuja ja malleja työhyvinvoinnin kysymyksiin. Puhumme pedagogisen hyvinvoinnin kehästä, jossa opiskelijoiden hyvinvointi, yleiset työhyvinvoinnin kysymykset ja pedagoginen hyvinvointi ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Kaikki kolme ulottuvuutta haastavat meitä uudella tavalla.
Pedagogisen hyvinvoinnin työpajoissa on käynyt ilmi, että työhyvinvoinnin kysymykset liittyvät usein opettajan tapaan orientoitua omaan työhönsä. Työorientaatioon liittyvät kysymykset ovat viime kädessä henkilökohtaisia kysymyksiä. Siksi haastamme sinutkin pohtimaan omaa työorientaatiotasi ja tarjoamme myös esimerkkejä muiden hakemista ratkaisuista.
Tämä julkaisu on Pedagoginen hyvinvointi -hankkeen loppuraportti, joka on kirjoitettu oppaan muotoon. Tarkoituksena on esitellä toimivia ratkaisuja ja niihin liittyviä haasteita sekä tarjota paikka myös omien ratkaisujen hakemiselle.
Antoisia lukuhetkiä
Tarvitsemme uudenlaisia ratkaisuja, joilla varmistamme henkilöstönpedagogisen hyvinvoinnin. Pedagoginen hyvinvointi -hanke on pyrkinyt omalta osaltaan luomaan ratkaisuja ja malleja työhyvinvoinnin kysymyksiin. Puhumme pedagogisen hyvinvoinnin kehästä, jossa opiskelijoiden hyvinvointi, yleiset työhyvinvoinnin kysymykset ja pedagoginen hyvinvointi ovat vuorovaikutuksessa keskenään. Kaikki kolme ulottuvuutta haastavat meitä uudella tavalla.
Pedagogisen hyvinvoinnin työpajoissa on käynyt ilmi, että työhyvinvoinnin kysymykset liittyvät usein opettajan tapaan orientoitua omaan työhönsä. Työorientaatioon liittyvät kysymykset ovat viime kädessä henkilökohtaisia kysymyksiä. Siksi haastamme sinutkin pohtimaan omaa työorientaatiotasi ja tarjoamme myös esimerkkejä muiden hakemista ratkaisuista.
Tämä julkaisu on Pedagoginen hyvinvointi -hankkeen loppuraportti, joka on kirjoitettu oppaan muotoon. Tarkoituksena on esitellä toimivia ratkaisuja ja niihin liittyviä haasteita sekä tarjota paikka myös omien ratkaisujen hakemiselle.
Antoisia lukuhetkiä