Kulttuurihyvinvointia ratkaisukeskeisyydestä: toimintamalli lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamisen tueksi
Olin, Sari (2023)
Olin, Sari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284335
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284335
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön aiheena on kulttuurihyvinvointi ja ratkaisukeskeisyys.
Kehittämistyö on suunnattu lähihoitajakoulutukseen. Palveluprosessin tuotteena syntyi toimintamalli, Voimavarapuu-ohje, jota lähihoitajaopiskelijat voivat
opinnoissaan työssäoppimisen jaksoilla ikääntyneiden palveluasumisen piirissä hyödyntää. Ratkaisukeskeisyyden ja palvelumuotoilun lisäksi kehittämistyössä painottuvat hoitotyön eettiset periaatteet.
Kehittämistyön aihe on ajankohtainen sekä kuntatasolla että yksilön näkökulmasta. Ihmisten ennustettu elinikä nousee. Sairaudet lisääntyvät ja avun tarve
lisääntyy. Terveyden, hyvinvoinnin ja kuntoutumisen edistäminen ovat yksilön
kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä prosesseja, joiden avulla Suomessa
säästetään jatkuvasti kohoavia terveyden- ja sosiaalihuoltoalan kustannuksia.
Kulttuurilla ja taiteella on todettu olevan monenlaisia terveysvaikutuksia niin
yksilön terveyden edistämisessä kuin monien akuuttien ja pitkäaikaisten sairauksien hoidossa ja kuntoutumisessakin. Kulttuurihyvinvointi tukee siis yksilön
elämänhallintaa ja kokemusta oman elämän merkityksellisyydestä.
Päätavoitteena tässä kehittämistyössä oli lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamisen selvittäminen eli sen selvittäminen, minkälaisia kulttuurihyvinvointiin liittyviä näkemyksiä lähihoitajaopiskelijoilla on. Toisena tavoitteena
oli laatia uudenlainen työkalu lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamisen lisäämiseksi ja konkreettiseksi ratkaisukeskeiseen ja hoitotyön eettiset
periaatteet huomioivaan hoitotyöhön.
Kehittämistyön tarkoitus oli myös vahvistaa lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamista. Kulttuurihyvinvointiosaamisen vahvistumisella tarkoitetaan tässä kehittämistyössä lähihoitajiksi opiskelevien ratkaisukeskeisen ajattelutavan, hyvien vuorovaikutustaitojen ja hoitotyön eettisiin periaatteisiin nojaavien työmenetelmien vahvistamista. Näiden työmenetelmien vahvistamista
toteutettiin ratkaisukeskeisyyteen perustuvan, voimavaroja ja vahvuuksia korostavan työmenetelmän eli oppimateriaalin nimeltä Voimavarapuu-ohje
avulla.
Lähihoitajien kulttuurihyvinvointiin liittyvien näkemysten selvittämiseen käytettiin menetelmänä haastattelua alkukartoituskysymyksin ja uudenlaisen työkalun laatimiseksi käytettiin palvelumuotoilullisia menetelmiä, ideariihityöskentelyä sekä ratkaisukeskeisiä kirjallisia ja kuvallisia harjoituksia.
Kehittämisprosessin tulos on, että lähihoitajaopiskelijat pitävät ikääntyneiden
kulttuurihyvinvointia tärkeänä, terveyttä edistävänä tekijänä. Kulttuurihyvinvoinnin osaamiseen tuleekin jatkossa kiinnittää lähihoitajien koulutuksessa aikaisempaa enemmän huomiota.
Tästä kehittämistyöstä tulevat hyötymään lähihoitajaksi opiskelevat ja ikääntyneiden palveluasumisen piirissä asuvat asiakkaat. Lähihoitajaopiskelijat alkavat tulevaisuudessa toteuttamaan tätä toimintamallia työssäoppimisen jaksoillaan. Valmiina lähihoitajina he toteuttavat toimintamallia hoitotyön eri kentillä.
Tulevaisuudessa voidaankin sen avulla yleisesti lisätä asiakkaiden kulttuurihyvinvoinnin lisäksi myös työntekijöiden kulttuurihyvinvointiosaamista, työhyvinvointia ja työssä jaksamista.
Kehittämistyö on suunnattu lähihoitajakoulutukseen. Palveluprosessin tuotteena syntyi toimintamalli, Voimavarapuu-ohje, jota lähihoitajaopiskelijat voivat
opinnoissaan työssäoppimisen jaksoilla ikääntyneiden palveluasumisen piirissä hyödyntää. Ratkaisukeskeisyyden ja palvelumuotoilun lisäksi kehittämistyössä painottuvat hoitotyön eettiset periaatteet.
Kehittämistyön aihe on ajankohtainen sekä kuntatasolla että yksilön näkökulmasta. Ihmisten ennustettu elinikä nousee. Sairaudet lisääntyvät ja avun tarve
lisääntyy. Terveyden, hyvinvoinnin ja kuntoutumisen edistäminen ovat yksilön
kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin liittyviä prosesseja, joiden avulla Suomessa
säästetään jatkuvasti kohoavia terveyden- ja sosiaalihuoltoalan kustannuksia.
Kulttuurilla ja taiteella on todettu olevan monenlaisia terveysvaikutuksia niin
yksilön terveyden edistämisessä kuin monien akuuttien ja pitkäaikaisten sairauksien hoidossa ja kuntoutumisessakin. Kulttuurihyvinvointi tukee siis yksilön
elämänhallintaa ja kokemusta oman elämän merkityksellisyydestä.
Päätavoitteena tässä kehittämistyössä oli lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamisen selvittäminen eli sen selvittäminen, minkälaisia kulttuurihyvinvointiin liittyviä näkemyksiä lähihoitajaopiskelijoilla on. Toisena tavoitteena
oli laatia uudenlainen työkalu lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamisen lisäämiseksi ja konkreettiseksi ratkaisukeskeiseen ja hoitotyön eettiset
periaatteet huomioivaan hoitotyöhön.
Kehittämistyön tarkoitus oli myös vahvistaa lähihoitajaopiskelijoiden kulttuurihyvinvointiosaamista. Kulttuurihyvinvointiosaamisen vahvistumisella tarkoitetaan tässä kehittämistyössä lähihoitajiksi opiskelevien ratkaisukeskeisen ajattelutavan, hyvien vuorovaikutustaitojen ja hoitotyön eettisiin periaatteisiin nojaavien työmenetelmien vahvistamista. Näiden työmenetelmien vahvistamista
toteutettiin ratkaisukeskeisyyteen perustuvan, voimavaroja ja vahvuuksia korostavan työmenetelmän eli oppimateriaalin nimeltä Voimavarapuu-ohje
avulla.
Lähihoitajien kulttuurihyvinvointiin liittyvien näkemysten selvittämiseen käytettiin menetelmänä haastattelua alkukartoituskysymyksin ja uudenlaisen työkalun laatimiseksi käytettiin palvelumuotoilullisia menetelmiä, ideariihityöskentelyä sekä ratkaisukeskeisiä kirjallisia ja kuvallisia harjoituksia.
Kehittämisprosessin tulos on, että lähihoitajaopiskelijat pitävät ikääntyneiden
kulttuurihyvinvointia tärkeänä, terveyttä edistävänä tekijänä. Kulttuurihyvinvoinnin osaamiseen tuleekin jatkossa kiinnittää lähihoitajien koulutuksessa aikaisempaa enemmän huomiota.
Tästä kehittämistyöstä tulevat hyötymään lähihoitajaksi opiskelevat ja ikääntyneiden palveluasumisen piirissä asuvat asiakkaat. Lähihoitajaopiskelijat alkavat tulevaisuudessa toteuttamaan tätä toimintamallia työssäoppimisen jaksoillaan. Valmiina lähihoitajina he toteuttavat toimintamallia hoitotyön eri kentillä.
Tulevaisuudessa voidaankin sen avulla yleisesti lisätä asiakkaiden kulttuurihyvinvoinnin lisäksi myös työntekijöiden kulttuurihyvinvointiosaamista, työhyvinvointia ja työssä jaksamista.