Aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen hoitotyö : sähköinen posteri sairaanhoitajakoulutuksen opintoihin
Jussila, Sanna; Mäntylä, Milja (2023)
Jussila, Sanna
Mäntylä, Milja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284296
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303284296
Tiivistelmä
Lapsen aggressiivinen käyttäytyminen ei ole sairaus vaan oire jostain. Hoitotilanteessa lapsi voi turvautua aggressiiviseen käyttäytymismalliin kokiessaan tilanteen uhkaavana. Se voi aiheuttaa hoitajassa neuvottomuutta, hidastaa hoitotoimenpiteiden suorittamista ja pitkittää lapsen sairaalassaoloaikaa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisesta hoitotyössä. Työn tavoitteena oli tuottaa teoreettisen tiedon pohjalta sairaanhoitajaopiskelijoille sähköinen posteri, jota voitaisiin käyttää lapsen hoitotyön opinnoissa. Tärkeäksi osa-alueeksi koettiin ennaltaehkäisevän työotteen esilletuominen lapsen aggressiivisen käytöksen ennaltaehkäisijänä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön työ-elämätahona toimii Tampereen ammattikorkeakoulu. Teoreettinen viitekehys muodostui tutkitusta tieteellisestä tiedosta sekä muista luotettavista lähteistä. Tiedonhaun tuloksena saatiin tietoa lapsen aggressiivisesta käyttäytymisestä sekä sen ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sähköinen posteri, joka löytyy opinnäytetyöraportin liitteenä.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista saada lisää tutkimustietoa siitä, miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyväksi käyttää lasten aggressiivisen käytöksen ennaltaehkäisijänä. Opinnäytetyössä aihetta käsitellään omassa alaluvussaan.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa aggressiivisesti käyttäytyvän lapsen kohtaamisesta hoitotyössä. Työn tavoitteena oli tuottaa teoreettisen tiedon pohjalta sairaanhoitajaopiskelijoille sähköinen posteri, jota voitaisiin käyttää lapsen hoitotyön opinnoissa. Tärkeäksi osa-alueeksi koettiin ennaltaehkäisevän työotteen esilletuominen lapsen aggressiivisen käytöksen ennaltaehkäisijänä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyön työ-elämätahona toimii Tampereen ammattikorkeakoulu. Teoreettinen viitekehys muodostui tutkitusta tieteellisestä tiedosta sekä muista luotettavista lähteistä. Tiedonhaun tuloksena saatiin tietoa lapsen aggressiivisesta käyttäytymisestä sekä sen ennaltaehkäisystä. Opinnäytetyön tuotoksena syntyi sähköinen posteri, joka löytyy opinnäytetyöraportin liitteenä.
Tulevaisuudessa olisi mielenkiintoista saada lisää tutkimustietoa siitä, miten virtuaalitodellisuutta voidaan hyväksi käyttää lasten aggressiivisen käytöksen ennaltaehkäisijänä. Opinnäytetyössä aihetta käsitellään omassa alaluvussaan.