Utveckling av ett träningsverktyg för beachvolleyboll
Bodman, Oskar (2023)
Bodman, Oskar
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274215
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274215
Tiivistelmä
Syftet med examensarbetet var att utveckla ett verktyg för att hjälpa beachvolleyspelare förbättra sin teknik snabbare genom att öka antalet repetitioner under ett träningspass. Med en maskin som skjuter ut bollar till olika positioner på spelplanen, skulle en spelare kunna simulera olika matchsituationer och träna på tekniken själv eller tillsammans med sin spelkamrat utan att behöva en tredje spelare. Verktyget skulle erbjuda fler träningstillfällen och en effektivare träning med fler repetitioner per person.
Uppgiften var att utveckla en prototyp av maskinen och en tillhörande mobilapplikation för att ge den instruktioner. Maskinen, som är utrustad med en Arduino, designades i Fusion 360 och dess delar 3D-printades. Appen utvecklades i Android Studio. I arbetet presenteras maskinens funktionalitet och appens användargränssnitt.
Resultatet av detta examensarbete är en fungerande maskin som kan styras med en Android app. Appens användargränssnitt gör det enkelt för användaren att välja positioner på spelplanen och skicka dem till maskinen, som sedan justerar bollbanan för att uppnå dem. Med maskinen och appen kan användaren nu öka antalet repetitioner under ett träningspass och utvecklas snabbare. The purpose of this thesis was to develop a tool to help beach volleyball players improve their technique faster by increasing the number of repetitions during a training session. With a machine that shoots balls to different positions on the court, a player could simulate game situations and practice their technique alone or with their partner without the need for a third player. The tool would offer more training opportunities and more effective training with more repetitions per player.
The task was to develop prototype of the machine and a mobile application to give it instructions. The machine, which is equipped with an Arduino, was designed in Fusion 360 and its parts were 3D-printed. The app was developed in Android Studio. The thesis presents the functionality of the machine and the user interface of the app.
The result of this thesis is a functioning machine that can be controlled by an Android app. The app’s user interface makes it easy for the user to select positions on the court and send them to the machine, which then adjust the ball’s trajectory to achieve them. With the machine and app, the user can now increase the number of repetitions during a training session and develop faster.
Uppgiften var att utveckla en prototyp av maskinen och en tillhörande mobilapplikation för att ge den instruktioner. Maskinen, som är utrustad med en Arduino, designades i Fusion 360 och dess delar 3D-printades. Appen utvecklades i Android Studio. I arbetet presenteras maskinens funktionalitet och appens användargränssnitt.
Resultatet av detta examensarbete är en fungerande maskin som kan styras med en Android app. Appens användargränssnitt gör det enkelt för användaren att välja positioner på spelplanen och skicka dem till maskinen, som sedan justerar bollbanan för att uppnå dem. Med maskinen och appen kan användaren nu öka antalet repetitioner under ett träningspass och utvecklas snabbare.
The task was to develop prototype of the machine and a mobile application to give it instructions. The machine, which is equipped with an Arduino, was designed in Fusion 360 and its parts were 3D-printed. The app was developed in Android Studio. The thesis presents the functionality of the machine and the user interface of the app.
The result of this thesis is a functioning machine that can be controlled by an Android app. The app’s user interface makes it easy for the user to select positions on the court and send them to the machine, which then adjust the ball’s trajectory to achieve them. With the machine and app, the user can now increase the number of repetitions during a training session and develop faster.