Ajoneuvon ohjaaminen tekoälyn avulla simuloidussa ympäristössä
Oksanen, Roni (2023)
Oksanen, Roni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303244084
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin tekoäly opetus ympäristö, jossa voidaan opetta tekoälyä ajamaan erilaisissa
maastoissa ja ajoneuvoilla. Laajentaen pohja koodia Donkey Car Avoimenlähde koodista. Tällä
laajennuksella haluttiin selvittää Donkey Car soveltuvuus, muuhun kuin radio ohjattavien autojen
opettamiseen ja näin opettamaan erilaisia ajoneuvoja. Tämä ensimmäinen kohde oli luoda tekoäly, joka
osaa ajaa ajoneuvoa, joka toimiikin tankki ohjauksella.
Opetus ympäristö toteutettiin Unity-ympäristössä. Työssä käytettiin erilaisia koodi kirjastoja ja Unityä
simuloimaan maailmaa. Radan luotua ja ajoneuvon luotua alkoi Donkey Car koodin muokkaaminen
toimimaan halutulla tavalla, joka mahdollistaisi ajoneuvon toimimisen tankki ohjauksella ja tekoälyn
oppimisen.
Valmiissa projekti ympäristössä pystyikin simuloimaan erittäin paljon maailmaa tekoälyä varten ja se
oppiajamaan tankki ohjauksen käyttävää ajoneuvoa. Vaikka projekti aikaraja tuli vastaan niin perusasiat
mitä lähdettiin tekemään tuli valmiiksi ja testattua. Projektissa pystyykin opettamaan tekoälyä pitkälle ja
erilaisia tekoäly malleja ajamaan ajoneuvoja, jotka on luotu ympäristöön. Tämän lisäksi projektissa ehdittiin
kehittämään pohjaa sille, että ajoneuvosta voitaisiin tehdä täysin itsestään aja ulkomaailmassa, vaikka tämä
onkin vielä kaukana siitä.
maastoissa ja ajoneuvoilla. Laajentaen pohja koodia Donkey Car Avoimenlähde koodista. Tällä
laajennuksella haluttiin selvittää Donkey Car soveltuvuus, muuhun kuin radio ohjattavien autojen
opettamiseen ja näin opettamaan erilaisia ajoneuvoja. Tämä ensimmäinen kohde oli luoda tekoäly, joka
osaa ajaa ajoneuvoa, joka toimiikin tankki ohjauksella.
Opetus ympäristö toteutettiin Unity-ympäristössä. Työssä käytettiin erilaisia koodi kirjastoja ja Unityä
simuloimaan maailmaa. Radan luotua ja ajoneuvon luotua alkoi Donkey Car koodin muokkaaminen
toimimaan halutulla tavalla, joka mahdollistaisi ajoneuvon toimimisen tankki ohjauksella ja tekoälyn
oppimisen.
Valmiissa projekti ympäristössä pystyikin simuloimaan erittäin paljon maailmaa tekoälyä varten ja se
oppiajamaan tankki ohjauksen käyttävää ajoneuvoa. Vaikka projekti aikaraja tuli vastaan niin perusasiat
mitä lähdettiin tekemään tuli valmiiksi ja testattua. Projektissa pystyykin opettamaan tekoälyä pitkälle ja
erilaisia tekoäly malleja ajamaan ajoneuvoja, jotka on luotu ympäristöön. Tämän lisäksi projektissa ehdittiin
kehittämään pohjaa sille, että ajoneuvosta voitaisiin tehdä täysin itsestään aja ulkomaailmassa, vaikka tämä
onkin vielä kaukana siitä.