Muutoksen hallinta laivasuunnitteluyrityksen projektitoiminnassa
Korhonen, Vesa (2023)
Korhonen, Vesa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274244
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kansainvälisessä laivasuunnitteluympäristössä toimivan yrityksen muutoksen hallintaa. Tutkimuksen kohteena ovat yrityksen sekä sitä kautta omaan työhön liittyvät projektin muutoshallinnan käytännön ratkaisut, muutoshallinnan tärkeimmät osa-alueet sekä asiakastyytyväisyyteen vaikuttavat tekijät.
Tavoitteena on löytää keinoja sille, miten muutostöiden sopimista saataisiin kevennettyä. Toinen tavoite oli löytää keinoja isompiin muutoskokonaisuuksiin. Oman kokemuksen perusteella pienien muutosten takia haaskataan helposti aikaa ja resursseja projektista toiseen siirryttäessä.
Tutkimus toteutetaan toimintatutkimuksena, johon osallistuivat kohdeyrityksen projektipäälliköt ja suunnittelijat. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin muutoshallinnan osa-alueita, joissa voisi olla päivitystarpeita.
Tutkimuksen tuloksien perusteella muutoksenhallinnan osa-alueiden vahvuudet ovat muuttuneet yrityksen historian saatossa. Muutostiedon oikeellisuutta, systemaattisuutta ja oikea-aikaisuutta pidettiin tärkeänä kehityskohteena. Suunnittelumuutosten standardisoiminen sai hyvän vastaanoton. Asiakastyytyväisyys on ollut vahvuus koko yrityksen historian ajan.
Opinnäytetyön päätelmänä on, että projektin muutoksien hallinta vaatii yhä enemmän asioiden ennalta sopimista ja laadukkaampaa viestintää muutostyötä varten. Käytäntöjä, menetelmiä ja ohjelmia on päivitettävä. Muutoshallinnan eri osa-alueille tarvitaan uusia tavoitteita ja mittareita niiden mittaamiseen. Opinnäytetyön lopussa esitetään muutamia parannusehdotuksia yrityksen muutoshallintaan. This master’s thesis explores change management in a ship design company operating on the global market. This research focuses on practical solutions for change management in the company’s design delivery projects, the main subdivisions under change management and the factors that affect customer satisfaction.
The survey aimed to identify potential needs for updating change management processes and practices. The accuracy, systematicity and timing of change information were considered as important development goals.
The research method used is action research, and the participants in this research included project managers and who are employed at the focus company. Based on the survey results, the strength areas of the company’s change management have changed throughout the company’s history. Standardization of bulk design changes was well received. Despite changes in the company’s processes, customer satisfaction has always been good.
Shipbuilding processes generally follow a similar pattern, including also legal provisions, which apply also to ship design. It is nearly identical in each project. Usually only customers, stakeholder groups, schedules, budgets, and standards differ between projects. Despite planning, practices and processes, each project inevitably is likely to face unforeseen changes, which require adapting to the current situation at hand. Therefore, work and management methods and programs need to be revised along the way. Based on the thesis research and results, a few suggestions have been provided at the end of this thesis for development suggestions for change management.
Tavoitteena on löytää keinoja sille, miten muutostöiden sopimista saataisiin kevennettyä. Toinen tavoite oli löytää keinoja isompiin muutoskokonaisuuksiin. Oman kokemuksen perusteella pienien muutosten takia haaskataan helposti aikaa ja resursseja projektista toiseen siirryttäessä.
Tutkimus toteutetaan toimintatutkimuksena, johon osallistuivat kohdeyrityksen projektipäälliköt ja suunnittelijat. Kyselytutkimuksessa kartoitettiin muutoshallinnan osa-alueita, joissa voisi olla päivitystarpeita.
Tutkimuksen tuloksien perusteella muutoksenhallinnan osa-alueiden vahvuudet ovat muuttuneet yrityksen historian saatossa. Muutostiedon oikeellisuutta, systemaattisuutta ja oikea-aikaisuutta pidettiin tärkeänä kehityskohteena. Suunnittelumuutosten standardisoiminen sai hyvän vastaanoton. Asiakastyytyväisyys on ollut vahvuus koko yrityksen historian ajan.
Opinnäytetyön päätelmänä on, että projektin muutoksien hallinta vaatii yhä enemmän asioiden ennalta sopimista ja laadukkaampaa viestintää muutostyötä varten. Käytäntöjä, menetelmiä ja ohjelmia on päivitettävä. Muutoshallinnan eri osa-alueille tarvitaan uusia tavoitteita ja mittareita niiden mittaamiseen. Opinnäytetyön lopussa esitetään muutamia parannusehdotuksia yrityksen muutoshallintaan.
The survey aimed to identify potential needs for updating change management processes and practices. The accuracy, systematicity and timing of change information were considered as important development goals.
The research method used is action research, and the participants in this research included project managers and who are employed at the focus company. Based on the survey results, the strength areas of the company’s change management have changed throughout the company’s history. Standardization of bulk design changes was well received. Despite changes in the company’s processes, customer satisfaction has always been good.
Shipbuilding processes generally follow a similar pattern, including also legal provisions, which apply also to ship design. It is nearly identical in each project. Usually only customers, stakeholder groups, schedules, budgets, and standards differ between projects. Despite planning, practices and processes, each project inevitably is likely to face unforeseen changes, which require adapting to the current situation at hand. Therefore, work and management methods and programs need to be revised along the way. Based on the thesis research and results, a few suggestions have been provided at the end of this thesis for development suggestions for change management.