AAC-menetelmien käyttö kommunikoinnin tukena: luokkamuotoisen erityisopetuksen oppilaiden ja opettajien kokemuksia
Viljamaa, Tiina (2023)
Viljamaa, Tiina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274207
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303274207
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia AAC-menetelmien käyttäjien kokemuksia menetelmien käytöstä. Opinnäytetyössä hyödynnettiin vertailevaa tutkimusotetta. Tutkimus tehtiin yhteistyössä erään pohjalaisen alakoulun kanssa. Kohderyhmänä olivat kahden erityisluokan oppilaat ja opettajat. Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä kommunikointiin ja sen toimivuuteen AAC-menetelmillä. Lisäksi opinnäytetyössä kartoitettiin AAC-menetelmien erilaisia käyttäjäryhmiä, käyttötapoja ja kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään kolmiportaiseen tukeen perusopetuksessa, eri AAC-menetelmiin, sekä AAC-menetelmien keskeisimpiin käyttäjäryhmiin. Opinnäytetyö koostuu kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta osuudesta, joiden analysoinnissa on käytetty apuna Excel -tilasto-ohjelmaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella opettajille ja oppilaille erikseen lähetettävällä sähköisellä kyselylomakkeella, jotka koostuivat sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että AAC-menetelmien käyttö koetaan sekä oppilaiden että opettajien osalta myönteisenä ja toimivana. Tutkimuksen kohteena olevissa erityisluokissa oli käytössä enimmäkseen erilaisia kuulolaitteita. Esiin nousi myös joitakin keskeisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat kommunikoinnin onnistumiseen luoden siihen ajoittain myös haasteita. Näistä oppilaat korostivat ymmärtämisen ja keskusteluympäristön merkitystä, kun taas opettajat painottivat käytetyn opetustavan vaikutusta. The purpose of the bachelor’s thesis was to examine the experiences of the users of AAC-methods on the use of the methods. A comparative study method was used in this bachelor’s thesis. A survey was carried out in cooperation with an Ostrobothnian primary school. The target group included the pupils and the teachers of two special needs classes. The aim of the bachelor’s thesis was to read up on communication and its functionality with the AAC-methods. A further purpose was to survey the different user groups, methods of use and development suggestions related to the AAC-methods.
The focus in the theoretical part is on the three-level support system in the primary education, different AAC-methods, and the key user groups of the AAC-methods. The bachelor’s thesis consist of a quantitative and a qualitative part and Excel-statistics programme and data-driven content analysis method have been used in analysing the material. The research data was collected with two questionnaires, which were sent separately to teachers and pupils and which consist of both closed and open-ended questions. The results of the study showed that the use of AAC-methods is experienced to be positive and functional by both the pupils and the teachers. It was mainly different hearing aids that were used in the special needs classes, which were the target of the study. Also some other key factors, that affect the success of communication, came up. These factors can also create some challenges. The pupils emphasized the significance of the understanding and the discussion environment, while teachers highlighted the impact on the used teaching method.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa syvennytään kolmiportaiseen tukeen perusopetuksessa, eri AAC-menetelmiin, sekä AAC-menetelmien keskeisimpiin käyttäjäryhmiin. Opinnäytetyö koostuu kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta osuudesta, joiden analysoinnissa on käytetty apuna Excel -tilasto-ohjelmaa ja aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin kahdella opettajille ja oppilaille erikseen lähetettävällä sähköisellä kyselylomakkeella, jotka koostuivat sekä suljetuista että avoimista kysymyksistä.
The focus in the theoretical part is on the three-level support system in the primary education, different AAC-methods, and the key user groups of the AAC-methods. The bachelor’s thesis consist of a quantitative and a qualitative part and Excel-statistics programme and data-driven content analysis method have been used in analysing the material. The research data was collected with two questionnaires, which were sent separately to teachers and pupils and which consist of both closed and open-ended questions.