Yritysasiakaspoistuman ehkäiseminen vakuutusyhtiössä
Rajaniemi, Antti (2023)
Rajaniemi, Antti
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303224002
Tiivistelmä
Tämän Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vakuutusyhtiön asiakaspoistuman syitä ja keinoja niiden vähentämiseen. Asiakaspoistumaa on selvitetty asiakaskyselyllä ja yksinkertaisella tilastollisella analyysillä.
Asiakaskysely tehtiin kahdessa osassa kahden vuoden aikana. Ensimmäinen kysely tehtiin vuonna 2021 asiakkuutensa päättäneille yritysasiakkaille ja toinen kysely vuoden 2022 ensimmäisenä vuosipuolikkaana asiakkuutensa päättäneille yritysasiakkaille. Tilastolliseksi analyysimenetelmäksi valittiin yksinkertainen analyysimenetelmä. Analyysillä vertailtiin poistuneiden asiakkaiden yhteydenpitofrekvenssiä yrityksen asiakaskannan yhteydenpitofrekvenssiin.
Kyselyiden perusteella merkittävimmiksi syiksi lopettaa asiakkuus vaikuttaa olevan asiakkaiden tarpeissa tapahtuneet muutokset ja yleinen taloudellinen epävarmuus. Yleiseen epävarmuuteen ei tilaajayritys tietenkään pysty vaikuttamaan, mutta se mihin tilaajayrityksessä voidaan vaikuttaa, on parempi informoiminen sijoitusratkaisuihin liittyen ja säännöllinen tarvekartoitusten tekeminen, jotta asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin pystytään reagoimaan oikea-aikaisesti.
Kysely tullaan uusimaan säännöllisesti, jotta yrityksellä pysyy tilannekuva lähtevien asiakkaiden lähdön syistä. Lisäksi myyjien tekemiin tarvekartoituksiin tullaan jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota. Tähän pystytään vaikuttamaan mm. koulutusta lisäämällä.
Asiakaskysely tehtiin kahdessa osassa kahden vuoden aikana. Ensimmäinen kysely tehtiin vuonna 2021 asiakkuutensa päättäneille yritysasiakkaille ja toinen kysely vuoden 2022 ensimmäisenä vuosipuolikkaana asiakkuutensa päättäneille yritysasiakkaille. Tilastolliseksi analyysimenetelmäksi valittiin yksinkertainen analyysimenetelmä. Analyysillä vertailtiin poistuneiden asiakkaiden yhteydenpitofrekvenssiä yrityksen asiakaskannan yhteydenpitofrekvenssiin.
Kyselyiden perusteella merkittävimmiksi syiksi lopettaa asiakkuus vaikuttaa olevan asiakkaiden tarpeissa tapahtuneet muutokset ja yleinen taloudellinen epävarmuus. Yleiseen epävarmuuteen ei tilaajayritys tietenkään pysty vaikuttamaan, mutta se mihin tilaajayrityksessä voidaan vaikuttaa, on parempi informoiminen sijoitusratkaisuihin liittyen ja säännöllinen tarvekartoitusten tekeminen, jotta asiakkaan muuttuneisiin tarpeisiin pystytään reagoimaan oikea-aikaisesti.
Kysely tullaan uusimaan säännöllisesti, jotta yrityksellä pysyy tilannekuva lähtevien asiakkaiden lähdön syistä. Lisäksi myyjien tekemiin tarvekartoituksiin tullaan jatkossa kiinnittämään enemmän huomiota. Tähän pystytään vaikuttamaan mm. koulutusta lisäämällä.