Esihenkilön toiminnan vaikutus työntekijäkokemukseen ICT-alan organisaatiossa
Lamminen, Katja (2023)
Lamminen, Katja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303203895
Tiivistelmä
Maailmanlaajuinen Covid-19-pandemia on vauhdittanut digitalisaation etenemistä. Tämä heijastuu osaajapulana erityisesti ICT-alalle, jossa osaajavajeen on arvioitu kasvavan useilla kymmenillä tuhansilla työntekijöillä tulevina vuosina. Työnantajien kilpailu osaavista työntekijöistä on kovaa, joten sitoutuneet työntekijät ovat organisaatioille elintärkeitä. Avainkeinona työntekijöiden sitouttamiseen on organisaation tarjoama työntekijäkokemus. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää esihenkilön toiminnan vaikutusta työntekijäkokemukseen sekä positiivisen työntekijäkokemuksen muodostumista. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona anonyymille ICT-alan organisaatiolle.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla etänä puolistrukturoituina teemahaastatteluina seitsemää asiantuntijaa sekä neljää esihenkilöä. Aineisto teemoiteltiin haastatteluissa esiin nousseiden teemojen mukaisesti, ja tuloksia peilattiin työntekijäkokemuksen kahdeksanportaiseen viitekehykseen sekä esihenkilötyön osalta myös palvelevan johtamisen teoriaan.
Tulokset mukailivat aiempien tutkimusten tuloksia esihenkilötyön tärkeydestä. Tutkimuksen mukaan työn merkityksellisyys, itsenäisyys sekä vapaus valita työn tekemisen paikka ovat positiivista työntekijäkokemusta merkittävästi edistäviä tekijöitä. Myös tiimin hyvä ilmapiiri, palveleva johtaminen esihenkilötyössä sekä vahva organisaatiokulttuuri vahvistavat työntekijäkokemusta. Työntekijäkokemusta murentavat kiireestä johtuva riittämättömyyden tunne, työvälineympäristön haasteet sekä tietämättömyys organisaation suunnasta. Tulosten valossa esihenkilöllä on tärkeä rooli työn tekemisen mahdollistajana sekä yhteisöllisyyden ylläpitäjänä. Esihenkilön tulee nauttia myös johdon luottamusta ja hänellä tulee olla mahdollisuus toteuttaa omaa tehtäväänsä parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksen tulosten mukaan on tärkeää, että esihenkilö osaa ja pystyy kohtaamaan jokaisen henkilökohtaisesti ihmisenä eikä vain työroolien kautta.
Toimeksiantajaorganisaatio voi hyödyntää tutkimustuloksia esihenkilötyön ja työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa samantyyppisesti työtä tekevissä asiantuntijaorganisaatioissa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena haastattelemalla etänä puolistrukturoituina teemahaastatteluina seitsemää asiantuntijaa sekä neljää esihenkilöä. Aineisto teemoiteltiin haastatteluissa esiin nousseiden teemojen mukaisesti, ja tuloksia peilattiin työntekijäkokemuksen kahdeksanportaiseen viitekehykseen sekä esihenkilötyön osalta myös palvelevan johtamisen teoriaan.
Tulokset mukailivat aiempien tutkimusten tuloksia esihenkilötyön tärkeydestä. Tutkimuksen mukaan työn merkityksellisyys, itsenäisyys sekä vapaus valita työn tekemisen paikka ovat positiivista työntekijäkokemusta merkittävästi edistäviä tekijöitä. Myös tiimin hyvä ilmapiiri, palveleva johtaminen esihenkilötyössä sekä vahva organisaatiokulttuuri vahvistavat työntekijäkokemusta. Työntekijäkokemusta murentavat kiireestä johtuva riittämättömyyden tunne, työvälineympäristön haasteet sekä tietämättömyys organisaation suunnasta. Tulosten valossa esihenkilöllä on tärkeä rooli työn tekemisen mahdollistajana sekä yhteisöllisyyden ylläpitäjänä. Esihenkilön tulee nauttia myös johdon luottamusta ja hänellä tulee olla mahdollisuus toteuttaa omaa tehtäväänsä parhaalla mahdollisella tavalla. Tutkimuksen tulosten mukaan on tärkeää, että esihenkilö osaa ja pystyy kohtaamaan jokaisen henkilökohtaisesti ihmisenä eikä vain työroolien kautta.
Toimeksiantajaorganisaatio voi hyödyntää tutkimustuloksia esihenkilötyön ja työntekijäkokemuksen kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää myös muissa samantyyppisesti työtä tekevissä asiantuntijaorganisaatioissa.