Haastavien kasvatustilanteiden kohtaaminen: opas varhaiskasvattajille
Rajala, Sonja (2023)
Rajala, Sonja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183807
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303183807
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten haastavat kasvatustilanteet näyttäytyvät varhaiskasvatuksessa ja millainen merkitys varhaiskasvattajan ja lapsen välisellä vuorovaikutuksella on haastavien kasvatustilanteiden kohtaamisessa. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pilke päiväkodit Oy:n yksiköiden Vihreä Willa ja Merihevonen kanssa. Haastavat kasvatustilanteet ovat kasvaneet lasten tuen tarpeiden lisääntyessä valtavasti. Tutkimuksessa haastavina kasvatustilanteina pidetään lapsen aggressiivista, uhmakasta, levotonta ja vetäytyvää käyttäytymistä sekä voimakkaita tunteenpurkauksia. Haastavien kasvatustilanteiden kohtaaminen vaatii varhaiskasvattajien tietämystä ja tuntemusta lapsen kehityksestä ja tuen tarpeista sekä osaamista kohdata lapsi lämpimästi sitoutuen vuorovaikutukseen hänen kanssaan.
Tutkimus toteutettiin tekemällä kysely yhteistyötahon yksiköiden varhaiskasvattajille. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda opas haastavien kasvatustilanteiden kohtaamiseen yhteistyötahon yksiköiden käyttöön. Oppaan tarkoituksena on lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta ja ymmärrystä haastavien kasvatustilanteiden ilmenemisestä ja taustalla vaikuttavista tekijöistä. Oppaassa tuodaan esille haastavien kasvatustilanteiden ennaltaehkäisyn keinoja sekä kasvattajan vuorovaikutuksen merkitystä haastavien kasvatustilanteiden kohtaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin tutkimusmenetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2022. Kyselyyn vastasi 17 varhaiskasvattajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia ja tilastotutkimusta.
Tutkimustulosten mukaan haastavat kasvatustilanteet ilmenevät erityisesti lapsen levottomana, aggressiivisena ja uhmakkaana käyttäytymisenä. Päiväkodin arjessa nämä näyttäytyvät yleisimmin lyömisenä, potkimisena tai puremisena, motorisena levottomuutena, ylivilkkautena, impulsiivisuutena, vaikeutena noudattaa päiväkodin sääntöjä tai toimia ohjeiden mukaisesti sekä tunteenpurkauksina.
Tutkimustulosten mukaan haastavat kasvatustilanteet tulisi kohdata olemalla aidosti läsnä tilanteessa, kuuntelemalla sekä osoittamalla lapselle välittämistä ja ymmärrystä. Tutkimustulokset osoittivat, että vuorovaikutuksella on tärkeä merkitys haastavien kasvatustilanteiden kohtaamisessa. Tulosten mukaan kasvattajan omalla suhtautumisella, käytöksellä ja vuorovaikutustavalla on vaikutuksensa lapsen käyttäytymiseen sekä siten haastavan kasvatustilanteen myönteiseen etenemiseen.
Tutkimus toteutettiin tekemällä kysely yhteistyötahon yksiköiden varhaiskasvattajille. Tutkimuksen tavoitteena oli luoda opas haastavien kasvatustilanteiden kohtaamiseen yhteistyötahon yksiköiden käyttöön. Oppaan tarkoituksena on lisätä varhaiskasvattajien tietoisuutta ja ymmärrystä haastavien kasvatustilanteiden ilmenemisestä ja taustalla vaikuttavista tekijöistä. Oppaassa tuodaan esille haastavien kasvatustilanteiden ennaltaehkäisyn keinoja sekä kasvattajan vuorovaikutuksen merkitystä haastavien kasvatustilanteiden kohtaamisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin ja määrällisin tutkimusmenetelmin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin Webropol-kyselylomaketta, joka sisälsi monivalintakysymyksiä ja avoimia kysymyksiä. Tutkimusaineisto kerättiin joulukuussa 2022. Kyselyyn vastasi 17 varhaiskasvattajaa. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysia ja tilastotutkimusta.
Tutkimustulosten mukaan haastavat kasvatustilanteet ilmenevät erityisesti lapsen levottomana, aggressiivisena ja uhmakkaana käyttäytymisenä. Päiväkodin arjessa nämä näyttäytyvät yleisimmin lyömisenä, potkimisena tai puremisena, motorisena levottomuutena, ylivilkkautena, impulsiivisuutena, vaikeutena noudattaa päiväkodin sääntöjä tai toimia ohjeiden mukaisesti sekä tunteenpurkauksina.
Tutkimustulosten mukaan haastavat kasvatustilanteet tulisi kohdata olemalla aidosti läsnä tilanteessa, kuuntelemalla sekä osoittamalla lapselle välittämistä ja ymmärrystä. Tutkimustulokset osoittivat, että vuorovaikutuksella on tärkeä merkitys haastavien kasvatustilanteiden kohtaamisessa. Tulosten mukaan kasvattajan omalla suhtautumisella, käytöksellä ja vuorovaikutustavalla on vaikutuksensa lapsen käyttäytymiseen sekä siten haastavan kasvatustilanteen myönteiseen etenemiseen.