YouTube-vaikuttajien merkitys videopelejä ostaessa
Hautala, Joni (2023)
Hautala, Joni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303163696
Tiivistelmä
Vaikuttajia on sosiaalisessa mediassa valtava määrä, ja he ovat keränneet itselleen oman seuraajakuntansa. Vaikuttajilla on mahdollisuus vaikuttaa suureen määrään ihmisiä. Markkinoijat ovat ottaneet tästä hyödyn ja alkaneet mainostamaan tuotteitaan vaikuttajien kautta. Yhteistyötä yrityksen kanssa voidaan toteuttaa useilla eri tavoilla ja nämä voivat vaikuttaa kuluttajien mielipiteisiin monella lailla.
Tämä opinnäytetyö keskittyy YouTuben vaikuttajien mielipiteiden merkitykseen, kun ollaan ostamassa videopelejä. Samalla tutkitaan mitä haastateltavat ovat mieltä YouTubessa tapahtuvasta vaikuttajamarkkinoinnista ja miten se vaikuttaa vaikuttajan sisältöön.
Laadullisen tutkimuksen haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavia oli yhteensä viisi. Vastaukset kerättiin teemoittain ja sisältävät aiheita kuten pelien pelaaminen ja ostaminen, YouTuben katsominen, vaikuttajien vaikutus sekä kaupalliset yhteistyöt.
Tuloksista saatiin selville, että vaikuttajan mielipiteellä on merkitystä videopelejä ostaessa. Monilla YouTube on ensimmäinen lähde, josta haetaan tietoa ennen pelin ostoa. Suurin osa oli ostanut pelin vaikuttajan ehdotuksen jälkeen. Vaikuttajien mielipiteisiin luotetaan, koska heidän mielipiteensä koetaan aitoina. Vaikuttajien videoilta opitaan uusia asioita ja he ovat samaistuttavia. Vaikuttajamarkkinointia kohtaan on negatiivisia ennakkoluuloja, koska se koetaan epäaitona. Vaikuttajille maksetaan siitä, että he antavat positiivisen kuvan pelistä, vaikkei mielipide olisi hänen oma. Osa kuitenkin totesi myös positiivisia puolia vaikuttaja-markkinoinnissa eikä heillä muuttunut uskottavuus vaikuttajaa kohtaan, jos mielipide pelistä oli oikeasti vaikuttajan oma.
Tämä opinnäytetyö keskittyy YouTuben vaikuttajien mielipiteiden merkitykseen, kun ollaan ostamassa videopelejä. Samalla tutkitaan mitä haastateltavat ovat mieltä YouTubessa tapahtuvasta vaikuttajamarkkinoinnista ja miten se vaikuttaa vaikuttajan sisältöön.
Laadullisen tutkimuksen haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja haastateltavia oli yhteensä viisi. Vastaukset kerättiin teemoittain ja sisältävät aiheita kuten pelien pelaaminen ja ostaminen, YouTuben katsominen, vaikuttajien vaikutus sekä kaupalliset yhteistyöt.
Tuloksista saatiin selville, että vaikuttajan mielipiteellä on merkitystä videopelejä ostaessa. Monilla YouTube on ensimmäinen lähde, josta haetaan tietoa ennen pelin ostoa. Suurin osa oli ostanut pelin vaikuttajan ehdotuksen jälkeen. Vaikuttajien mielipiteisiin luotetaan, koska heidän mielipiteensä koetaan aitoina. Vaikuttajien videoilta opitaan uusia asioita ja he ovat samaistuttavia. Vaikuttajamarkkinointia kohtaan on negatiivisia ennakkoluuloja, koska se koetaan epäaitona. Vaikuttajille maksetaan siitä, että he antavat positiivisen kuvan pelistä, vaikkei mielipide olisi hänen oma. Osa kuitenkin totesi myös positiivisia puolia vaikuttaja-markkinoinnissa eikä heillä muuttunut uskottavuus vaikuttajaa kohtaan, jos mielipide pelistä oli oikeasti vaikuttajan oma.