Neurologisen statuksen tutkiminen kuulonäkövammaiselta : koulutusmateriaali ensihoidon opiskelijoille
Hautala, Aleksi; Naskali, Marjaana; Skyttä, Heidi (2023)
Hautala, Aleksi
Naskali, Marjaana
Skyttä, Heidi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303153626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa koulutusmateriaali ensihoitajille neurologisen statuksen tutkimisesta kuulonäkövammaiselta. Työn tehtävänä oli vastata seuraaviin kysymyksiin: Mitä erityispiirteitä potilaan kuulonäkövamma ja sen aste asettaa ensihoitajalle määritettäessä neurologista statusta ja miten kuulonäkövammaisen potilaan kanssa kommunikoidaan neurologisten tutkimusten aikana? Tavoitteena oli lisätä tulevien ensihoitajien tietämystä ja osaamista kuulonäkövammaisuudesta sekä kommunikaatiokeinoista liittyen neurologisen statuksen tutkimiseen kyseiseltä potilasryhmältä. Koulutusmateriaali on opinnäytetyön työelämäyhteistyökumppanin Suomen Kuurosokeat ry:n kommunikaatiopalveluiden sekä Tampereen ammattikorkeakoulun vapaassa käytössä.
Visuaalishaptisessa kommunikoinnissa hyödynnetään sekä näkö- että kosketusaistiin perustuvaa tiedonjakamista ja näitä keinoja voidaan hyödyntää kuulonäkövammaisten potilaiden kanssa sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Visuaalishaptisia keinoja voidaan käyttää muun kommunikaation lisänä tai tukena.
Koulutusmateriaali on diaesitys, jossa esitellään kuvien ja tekstien avulla kommunikointi- ja vuorovaikutustapoja kuulonäkövammaisen potilaan tutkimiseen. Jatkossa voisi tutkia miten koulutusmateriaalin tutkimukset toimivat käytännössä ja eri potilasryhmien kanssa.
Visuaalishaptisessa kommunikoinnissa hyödynnetään sekä näkö- että kosketusaistiin perustuvaa tiedonjakamista ja näitä keinoja voidaan hyödyntää kuulonäkövammaisten potilaiden kanssa sairaalan ulkopuolisessa ensihoidossa. Visuaalishaptisia keinoja voidaan käyttää muun kommunikaation lisänä tai tukena.
Koulutusmateriaali on diaesitys, jossa esitellään kuvien ja tekstien avulla kommunikointi- ja vuorovaikutustapoja kuulonäkövammaisen potilaan tutkimiseen. Jatkossa voisi tutkia miten koulutusmateriaalin tutkimukset toimivat käytännössä ja eri potilasryhmien kanssa.