Brändimielikuva ja sen positio kilpailijakentällä asiakkaiden näkökulmasta: Case Peurunka
Mokkila, Jaana; Seppänen, Milla (2023)
Mokkila, Jaana
Seppänen, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143558
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143558
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin toimeksiantajayrityksenä toimivan kylpylähotelli Peurungan brändimielikuvaa ja sen positiota neljän vahvimman kilpailevan kylpylähotellin kesken. Tavoitteena oli selvittää tämänhetkinen brändimielikuva sekä sen positio kilpailijakentällä Peurungan omien asiakkaiden näkökulmasta. Peurungassa on meneillään strateginen muutos. Tämä opinnäytetyö ja saadut tulokset antavat merkittävää tietoa siihen sekä tukea tuleviin markkinointitoimenpiteisiin. Lisäksi toimeksiantajayritys saa tietoa omista vahvuuksistaan sekä kattavan tietoperustan brändimielikuvista ja positioinnista yleisymmärryksen lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, koska se palveli parhaiten tutkimuksen tavoitetta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmistolla luodulla verkkokyselyllä, joka lähetettiin uutiskirjeen ohessa Peurungan uutiskirjerekisterille. Aineisto kerättiin marraskuussa 2022 ja kyselyyn saatiin 175 vastaajaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin lisäksi Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tulosten esittämisessä hyödynnettiin kuvioita, taulukoita, tunnuslukuja, suoria jakaumia ja ristiintaulukointia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui brändimielikuvasta ja positioinnista sekä niihin liittyvistä käsitteistä. Lähteinä käytettiin aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta, kansainvälisiä artikkeleita ja muita asianmukaisia verkkolähteitä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Peurungalla oli kokonaisuudessaan positiivinen brändimielikuva tutkimukseen osallistuneiden näkökulmasta. Peurunkaa pidettiin monipuolisena, koko perheelle soveltuvana kylpylähotellina ja sen koettiin onnistuneen positiivisten mielikuvien välittämisessä myös markkinoinnillaan. Osa vastaajista koki mielikuvaa heikentäviksi tekijöiksi hintatason ja vanhanaikaisuuden. Myös positiointikysymyksissä Peurunka sijoitettiin jokaisella osa-alueella kärkisijalle. Tulosten perusteella Peurunka erottautuu parhaiten sijainnillaan, kylpyläosastollaan ja tapahtumillaan. Tutkimukseen osallistuneet pitivät mielikuvien perusteella Peurunkaa vertailuryhmän parhaana kylpylähotellina.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusotteella, koska se palveli parhaiten tutkimuksen tavoitetta. Tutkimusaineisto kerättiin Webropol-ohjelmistolla luodulla verkkokyselyllä, joka lähetettiin uutiskirjeen ohessa Peurungan uutiskirjerekisterille. Aineisto kerättiin marraskuussa 2022 ja kyselyyn saatiin 175 vastaajaa. Aineiston analysoinnissa hyödynnettiin Webropolin lisäksi Excel-taulukkolaskentaohjelmaa. Tulosten esittämisessä hyödynnettiin kuvioita, taulukoita, tunnuslukuja, suoria jakaumia ja ristiintaulukointia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostui brändimielikuvasta ja positioinnista sekä niihin liittyvistä käsitteistä. Lähteinä käytettiin aihepiiriin liittyvää kirjallisuutta, kansainvälisiä artikkeleita ja muita asianmukaisia verkkolähteitä.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että Peurungalla oli kokonaisuudessaan positiivinen brändimielikuva tutkimukseen osallistuneiden näkökulmasta. Peurunkaa pidettiin monipuolisena, koko perheelle soveltuvana kylpylähotellina ja sen koettiin onnistuneen positiivisten mielikuvien välittämisessä myös markkinoinnillaan. Osa vastaajista koki mielikuvaa heikentäviksi tekijöiksi hintatason ja vanhanaikaisuuden. Myös positiointikysymyksissä Peurunka sijoitettiin jokaisella osa-alueella kärkisijalle. Tulosten perusteella Peurunka erottautuu parhaiten sijainnillaan, kylpyläosastollaan ja tapahtumillaan. Tutkimukseen osallistuneet pitivät mielikuvien perusteella Peurunkaa vertailuryhmän parhaana kylpylähotellina.