Pääkäyttäjän osaamisen kehittäminen: ammattiliiton jäsenhallintajärjestelmän pääkäyttäjäopas
Bonfils, Karoliina (2023)
Bonfils, Karoliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli laatia ammattiliiton jäsenhallintajärjestelmän pääkäyttäjäopas sekä selvittää miten ja millaisilla menetelmillä järjestelmän pääkäyttäjien osaamista voi kehittää työelämässä. Kehittämistyön toimeksiantaja oli Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry. Laadittu pääkäyttäjäopas on määritelty salassapidettäväksi.
Opinnäytetyön tietoperustan ytimenä toimii organisaatioissa käytössä olevien järjestelmien pääkäyttäjien osaamisen kehittäminen ja kirjallisten ohjeiden rooli yhtenä oppimisen edistämistä tukevana menetelmänä. Tietoperustassa tarkastellaan erityisesti työnteon ohella esiintyviä erilaisia oppimistilanteita ja organisaatiossa tapahtuvaa oppimista sekä yksilönä että tiiminä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Sen tutkimusaineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla ja osallistavilla työpajoilla, joissa hyödynnettiin muun muassa toivelistatekniikkaa. Aineistoa analysoitiin prosessiluonteisesti vaiheittain sitä mukaa kun sitä kertyi.
JHL-organisaatiosta kerätyt havainnot ja saatu palaute olivat yhdenmukaisia työn tietoperustan kanssa ja tukivat pääkäyttäjäoppaan laatimista. Kehittämistyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että säännöllisesti toteutuvat, muodoiltaan ja virallisuusasteeltaan erilaiset vuorovaikutustilanteet mahdollistavat pääkäyttäjän osaamisen kehittymisen ja tiedon jakamisen. Kirjallisten ohjeiden koettiin toimivan oleellisena ja tärkeänä tukena oppimiselle erityisesti uuden tiedon sisäistämisvaiheessa. Laadittu opas on koettu organisaatiossa hyödylliseksi ja sitä hyödynnetään aktiivisesti työn tekemisen tukena.
Opinnäytetyön tietoperustan ytimenä toimii organisaatioissa käytössä olevien järjestelmien pääkäyttäjien osaamisen kehittäminen ja kirjallisten ohjeiden rooli yhtenä oppimisen edistämistä tukevana menetelmänä. Tietoperustassa tarkastellaan erityisesti työnteon ohella esiintyviä erilaisia oppimistilanteita ja organisaatiossa tapahtuvaa oppimista sekä yksilönä että tiiminä.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Sen tutkimusaineisto kerättiin ryhmäkeskusteluilla ja osallistavilla työpajoilla, joissa hyödynnettiin muun muassa toivelistatekniikkaa. Aineistoa analysoitiin prosessiluonteisesti vaiheittain sitä mukaa kun sitä kertyi.
JHL-organisaatiosta kerätyt havainnot ja saatu palaute olivat yhdenmukaisia työn tietoperustan kanssa ja tukivat pääkäyttäjäoppaan laatimista. Kehittämistyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että säännöllisesti toteutuvat, muodoiltaan ja virallisuusasteeltaan erilaiset vuorovaikutustilanteet mahdollistavat pääkäyttäjän osaamisen kehittymisen ja tiedon jakamisen. Kirjallisten ohjeiden koettiin toimivan oleellisena ja tärkeänä tukena oppimiselle erityisesti uuden tiedon sisäistämisvaiheessa. Laadittu opas on koettu organisaatiossa hyödylliseksi ja sitä hyödynnetään aktiivisesti työn tekemisen tukena.