PEREHDYTYSMATERIAALI MUISTISAIRAAN KOHTAAMISEEN: Tukea ja ohjausta hoitotyöntekijöille
Aallas, Maija; Ikonen, Hannes; Illi, Päivi (2023)
Aallas, Maija
Ikonen, Hannes
Illi, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133484
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133484
Tiivistelmä
Muistisairaudet lisääntyvät Suomen väestön ikääntyessä. Muistisairauksilla tarkoitetaan eteneviä aivosairauksia, joita sairastaa kolme neljästä pitkäaikaishoidossa olevasta ikäihmisestä. Muistisairaudet ovat keskushermoston rappeumasairauksia. Sairauden edetessä ne hankaloittavat vuorovaikutusta muiden kanssa sekä heikentävät toimintakykyä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda selkeä ja käytännönläheinen perehdytysmateriaali hoitotyön ammattilaisille muistisairaan kohtaamiseen sekä luovien menetelmien käyttöön muistisairaan hyvinvoinnin tukemiseksi. Tarkoituksena oli myös helpottaa hoitohenkilökunnan päivittäistä työskentelyä ja tukea samalla hoitotyön ammattilaisten työnhyvinvointia, jotta hyvälle kohtaamiselle jäisi aikaa ja voimia.
Tarve ohjeistukseen muistisairaan kohtaamiseen nousi esiin yhteistyökumppani hoivakoti Villa Tapiolan työntekijöiltä. Videomuotoon päädyttiin sen helpon lähestyttävyyden takia. Video kuvattiin Villa Tapiolan tiloissa yhdessä asukkaiden, henkilökunnan ja omaisten kanssa. Kehityspainotteisen opinnäytetyömme tuotos on videomallinen perehdytysmateriaali tueksi laadukkaan hoitotyön toteuttamiseen myös työyhteisön – niin uusien kuin vanhojen työntekijöidenkin – hyvinvointia edistävällä tavalla. Muistisairaan ihmisen arvokas kohtaaminen on parhaimmillaan hoitosuhdetta parantavaa ja se tekee muistisairaan hoitamisesta myös helpompaa. Materiaalissa esitämme valmiita menetelmiä muistisairaan kohtaamiseen sekä luoviin menetelmiin.
Valmis perehdytysmateriaali esitettiin Villa Tapiolassa. Yhteistyötaholta saadun palautteen perusteella video on tarpeellinen ja selkeä. Palautteissa korostuivat menetelmiemme käyttöönoton helppous ja positiivisen työotteen merkitys. Videon koettiin vahvistavan omaa työskentelyä. Yhteistyökumppani aikoo ottaa videon vakituiseen käyttöön osaksi uuden työntekijän perehdytystä. Palautteen perusteella uskomme, että tästä videomateriaalista voi olla hyötyä hoitotyön ammattilaisten perehdytyksessä laajemminkin ja aiheeseen kannattaisi panostaa lisää esimerkiksi uusien, kohdennetumpien videoiden avulla Memory disorders are increasing as the Finnish population ages. They are progressive neurodegenerative diseases that occur in three out of four elderly people in long-term care. As the disease progresses, it complicates interaction with others and weakens the ability to function. The purpose of this thesis was to create a clear and concise educational video to aid nursing staff in encounters with people with memory disorders and to promote creative methods in supporting patients’ well-being. Our aim was also to support the well-being of nursing professionals by giving tools to allow time and energy for meaningful encounters.
The need for education on encountering and treating people with memory disorders was brought forward by the employees of the partner, the nursing home Villa Tapiola. An easily approachable video format was chosen, and the video was filmed on Villa Tapiola’s premises together with residents, staff, and family members. The output of the thesis is a video-based educational material to support the implementation of high-quality nursing in a way that promotes the well-being of the work community – both of new and old employees. At their best, encounters with patients improve the patient – practitioner relationship and make it easier to follow through with treatment. In the video, concrete examples and methods for bringing creativity into encounters with the patients are presented.
The educational video was presented at Villa Tapiola. Based on feedback, there was a clear need for the video. The video was well received with particularly positive feedback for the practicality of the guidance and the emphasis on a positive working environment. Villa Tapiola intends to make the video a permanent part of the introduction of a new employee. We believe that this video material can be useful for the wider community of nursing professionals, and it would be worth investing more in the subject, for example, with new and more focused videos.
Tarve ohjeistukseen muistisairaan kohtaamiseen nousi esiin yhteistyökumppani hoivakoti Villa Tapiolan työntekijöiltä. Videomuotoon päädyttiin sen helpon lähestyttävyyden takia. Video kuvattiin Villa Tapiolan tiloissa yhdessä asukkaiden, henkilökunnan ja omaisten kanssa. Kehityspainotteisen opinnäytetyömme tuotos on videomallinen perehdytysmateriaali tueksi laadukkaan hoitotyön toteuttamiseen myös työyhteisön – niin uusien kuin vanhojen työntekijöidenkin – hyvinvointia edistävällä tavalla. Muistisairaan ihmisen arvokas kohtaaminen on parhaimmillaan hoitosuhdetta parantavaa ja se tekee muistisairaan hoitamisesta myös helpompaa. Materiaalissa esitämme valmiita menetelmiä muistisairaan kohtaamiseen sekä luoviin menetelmiin.
Valmis perehdytysmateriaali esitettiin Villa Tapiolassa. Yhteistyötaholta saadun palautteen perusteella video on tarpeellinen ja selkeä. Palautteissa korostuivat menetelmiemme käyttöönoton helppous ja positiivisen työotteen merkitys. Videon koettiin vahvistavan omaa työskentelyä. Yhteistyökumppani aikoo ottaa videon vakituiseen käyttöön osaksi uuden työntekijän perehdytystä. Palautteen perusteella uskomme, että tästä videomateriaalista voi olla hyötyä hoitotyön ammattilaisten perehdytyksessä laajemminkin ja aiheeseen kannattaisi panostaa lisää esimerkiksi uusien, kohdennetumpien videoiden avulla
The need for education on encountering and treating people with memory disorders was brought forward by the employees of the partner, the nursing home Villa Tapiola. An easily approachable video format was chosen, and the video was filmed on Villa Tapiola’s premises together with residents, staff, and family members. The output of the thesis is a video-based educational material to support the implementation of high-quality nursing in a way that promotes the well-being of the work community – both of new and old employees. At their best, encounters with patients improve the patient – practitioner relationship and make it easier to follow through with treatment. In the video, concrete examples and methods for bringing creativity into encounters with the patients are presented.
The educational video was presented at Villa Tapiola. Based on feedback, there was a clear need for the video. The video was well received with particularly positive feedback for the practicality of the guidance and the emphasis on a positive working environment. Villa Tapiola intends to make the video a permanent part of the introduction of a new employee. We believe that this video material can be useful for the wider community of nursing professionals, and it would be worth investing more in the subject, for example, with new and more focused videos.