Strategian ja keskeisten digitaalisten markkinoinnin toimenpiteiden kehittäminen Versonpuoti Oy:ssä: päiväkirjamuotoinen opinnäytetyö
Immonen, Suvi (2023)
Immonen, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303143538
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia, millaisia toimenpiteitä toimeksiantaja yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa tulisi kehittää. Opinnäytetyön taustalla oli yrityksessä toteutettava brändiuudistus, jonka myötä markkinoinnin toimenpiteitä oli syytä tarkastella uudestaan. Työssä pureuduttiin ensin määriteltyjen aiheiden teoriapohjaan, minkä jälkeen teoriaa sovellettiin käytännön työssä. Työn tarkoitus oli myös havainnollistaa, millaisia toimenpiteitä toimeksiantajayrityksessä tarkastelujakson aikana tehtiin, kuinka kyseisiä toimenpiteitä vietiin käytäntöön ja millaisia tuloksia niistä saatiin.
Tietoperustassa käsiteltiin neljää eri osa-aluetta, joita olivat strategiset toimenpiteet, brändi, sähköpostimarkkinointi ja sosiaalinen media. Tutkimusmenetelmänä työssä oli toiminnallinen tutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin omien kokeilujen, havaintojen ja toimeksiantajayrityksessä kauemmin työskennelleiden henkilöiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä ja työn kirjoittaja pääsi itse tekemään kehittämistyötä.
Työn tavoitteena oli selkiyttää digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden syitä ja tarkoitusperiä, sekä luoda tutkimuksen pohjalta toimintamallit, joita yrityksen markkinoinnin suunnittelussa voidaan toteuttaa jatkossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin toteutetun markkinoinnin pohjalla on vahva ja yhtenäinen brändi, joka on jalkautettu näyttämään samalta kaikissa asiakkaan kohtaamispisteissä. Asiakkaan tunteminen, ymmärtäminen ja yrityksen arvolupauksen asettaminen lähtökohdaksi kaikelle tekemiselle auttaa markkinoijaa suunnittelemaan sisältöä, joka kiinnostaa ja sitouttaa niin olemassa olevia, kuin uusiakin asiakkaita. Tavoitteille tulee asettaa konkreettiset mittarit ja tulosten seurannalle ja analysoinnille on varattava riittävästi aikaa, jotta toimenpiteitä voidaan tulevaisuudessakin kehittää muuttuvan asiakaskäyttäytymisen myötä.
Opinnäytetyössä tutkittu teoria loi hyvän pohjan markkinoinnin suunnitteluun. Tarkastelujakson aikana toteutetut käytännön toimenpiteet, sekä sen pohjalta saadut tulokset kertovat, että yrityksen markkinointi on kehittynyt oikeaan suuntaan.
Tietoperustassa käsiteltiin neljää eri osa-aluetta, joita olivat strategiset toimenpiteet, brändi, sähköpostimarkkinointi ja sosiaalinen media. Tutkimusmenetelmänä työssä oli toiminnallinen tutkimus. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin omien kokeilujen, havaintojen ja toimeksiantajayrityksessä kauemmin työskennelleiden henkilöiden kanssa käytyjen keskustelujen kautta. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä ja työn kirjoittaja pääsi itse tekemään kehittämistyötä.
Työn tavoitteena oli selkiyttää digitaalisen markkinoinnin toimenpiteiden syitä ja tarkoitusperiä, sekä luoda tutkimuksen pohjalta toimintamallit, joita yrityksen markkinoinnin suunnittelussa voidaan toteuttaa jatkossa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvin toteutetun markkinoinnin pohjalla on vahva ja yhtenäinen brändi, joka on jalkautettu näyttämään samalta kaikissa asiakkaan kohtaamispisteissä. Asiakkaan tunteminen, ymmärtäminen ja yrityksen arvolupauksen asettaminen lähtökohdaksi kaikelle tekemiselle auttaa markkinoijaa suunnittelemaan sisältöä, joka kiinnostaa ja sitouttaa niin olemassa olevia, kuin uusiakin asiakkaita. Tavoitteille tulee asettaa konkreettiset mittarit ja tulosten seurannalle ja analysoinnille on varattava riittävästi aikaa, jotta toimenpiteitä voidaan tulevaisuudessakin kehittää muuttuvan asiakaskäyttäytymisen myötä.
Opinnäytetyössä tutkittu teoria loi hyvän pohjan markkinoinnin suunnitteluun. Tarkastelujakson aikana toteutetut käytännön toimenpiteet, sekä sen pohjalta saadut tulokset kertovat, että yrityksen markkinointi on kehittynyt oikeaan suuntaan.