Kilpailija-analyysi: Musiikkialan yritys A
Aaltonen, Elias (2023)
Aaltonen, Elias
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133463
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303133463
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona suomalaiselle musiikkialan yritykselle. Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajayritykseen viitataan nimellä yritys A. Toimeksiantajan toiveena on pitää yritys, sekä kilpailevat yritykset anonyyminä. Tämän vuoksi valittuihin kilpaileviin yrityksiin viitataan nimillä yritys B, sekä yritys C.
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa kilpailevista yrityksistä ja vertailla niitä, sekä analysoida löydettyä tietoa. Näiden analyysien avulla voidaan lopuksi antaa kehitysehdotuksia yritys A:lle. Opinnäytetyön alussa esitellään toimeksiantajayritys A yleisesti, sekä toimiala. Tämän jälkeen esitellään valitut kilpailijayritykset B ja C. Tässä opinnäytetyössä on käytetty työkaluina SWOT-analyysiä, sekä Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Tämän lisäksi opinnäytetyössä on vertailtu yritysten A, B ja C liiketoimintoja, sekä markkinointikeinoja. Liiketoimintojen vertailussa on keskitytty erityisesti kivijalkaliikkeiden, sekä verkkokauppojen toimintaan ja vertailuun. Tämän lisäksi yritysten tuote- ja palveluvalikoimia sekä vertailtu niitä keskenään. Työssä on myös analysoitu yritysten verkossa tarjoamaa asiakaspalvelua. Markkinointivertailussa analysoidaan yritysten A, B ja C kohderyhmiä. Lisäksi esitellään yritysten käyttämät sosiaalisen median kanavat, joissa yritykset harjoittavat toimintansa mainontaa. Opinnäytetyön lopussa suoritetaan itse kilpailuanalyysien laatiminen. Tässä osiossa SWOT-analyysi on tehty jokaisesta kilpailijayrityksestä erikseen. Porterin viiden kilpailuvoiman malli on sovellettu yhtenäiseksi analyysiksi musiikkialan tilanteesta. Lisäksi yritys A:n tunnuslukuihin on tehty lyhyt katsaus, sekä suppea analyysi. Opinnäytetyössä ilmenee yritys A:n vahvuudet ja heikkoudet, sekä mahdolliset kehityskohteet. Näiden pohjalta tehtiin lyhyt listaus mahdollisista kehitysideoista. Tuloksissa ilmeni myös yritys B:n johtava asema alan verkkomyynnissä Euroopassa. Yrityksellä A taas on vahva brändi, sekä asema Suomen sisäisessä kilpailussa.
Opinnäytetyön tavoitteena on kerätä tietoa kilpailevista yrityksistä ja vertailla niitä, sekä analysoida löydettyä tietoa. Näiden analyysien avulla voidaan lopuksi antaa kehitysehdotuksia yritys A:lle. Opinnäytetyön alussa esitellään toimeksiantajayritys A yleisesti, sekä toimiala. Tämän jälkeen esitellään valitut kilpailijayritykset B ja C. Tässä opinnäytetyössä on käytetty työkaluina SWOT-analyysiä, sekä Porterin viiden kilpailuvoiman mallia. Tämän lisäksi opinnäytetyössä on vertailtu yritysten A, B ja C liiketoimintoja, sekä markkinointikeinoja. Liiketoimintojen vertailussa on keskitytty erityisesti kivijalkaliikkeiden, sekä verkkokauppojen toimintaan ja vertailuun. Tämän lisäksi yritysten tuote- ja palveluvalikoimia sekä vertailtu niitä keskenään. Työssä on myös analysoitu yritysten verkossa tarjoamaa asiakaspalvelua. Markkinointivertailussa analysoidaan yritysten A, B ja C kohderyhmiä. Lisäksi esitellään yritysten käyttämät sosiaalisen median kanavat, joissa yritykset harjoittavat toimintansa mainontaa. Opinnäytetyön lopussa suoritetaan itse kilpailuanalyysien laatiminen. Tässä osiossa SWOT-analyysi on tehty jokaisesta kilpailijayrityksestä erikseen. Porterin viiden kilpailuvoiman malli on sovellettu yhtenäiseksi analyysiksi musiikkialan tilanteesta. Lisäksi yritys A:n tunnuslukuihin on tehty lyhyt katsaus, sekä suppea analyysi. Opinnäytetyössä ilmenee yritys A:n vahvuudet ja heikkoudet, sekä mahdolliset kehityskohteet. Näiden pohjalta tehtiin lyhyt listaus mahdollisista kehitysideoista. Tuloksissa ilmeni myös yritys B:n johtava asema alan verkkomyynnissä Euroopassa. Yrityksellä A taas on vahva brändi, sekä asema Suomen sisäisessä kilpailussa.