Luova in-house-markkinointitiimi
Karlsson, Alexandra; Rissanen, Kristiina (2022)
Karlsson, Alexandra
Rissanen, Kristiina
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303113387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303113387
Tiivistelmä
In-house-markkinointitiimien ja -mainostoimistojen suosio on ollut kasvussa niin Suomessa kuin maailmallakin. Mainostoimistotyö on oletukseltaan luovaa työtä, mutta in-house-tiimit työskentelevät erilaisessa toimintaympäristössä, jossa luovuudelle ei välttämättä ole oletusta tai tukea. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää in-house-tiimien erityispiirteitä sekä sitä, miten niiden luovuutta voi kehittää.
Monelle organisaatiolle suurin syy perustaa in-house-tiimi on kustannustehokkuus. Opinnäytetyössä selvisi, että parempia syitä luovuuden kannalta ovat esimerkiksi brändin ja liiketoiminnan syvä ymmärrys, tiimin reaktionopeus, datan omistajuus ja ketterämmän työskentelyn mahdollistaminen.
In-house-tiimin luovuuteen vaikuttaa olennaisesti organisaation kulttuuri. Jos organisaatio haluaa hyödyntää luovuutta, se ei saa olla riippuvainen vain luovista yksilöistä vaan luovuuden tulee olla sisäänrakennettuna kulttuurissa ja johtamistavassa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä toteutettiin design sprinttinä kohdeorganisaation markkinointiviestintäyksikössä toimivan tiimin kanssa. Sprintin tavoite ja tärkeimmät tulokset olivat tiimin luovuuden esteiden määrittely sekä uuden toimintatavan kokeilu. The popularity of in-house marketing teams is on the rise in Finland and around the world. Agency work is creative by default, but in-house teams work in a different environment, where creativity isn’t necessarily required or supported. The aim of this thesis is to identify the special characteristics of in-house teams and explore how team creativity can be developed.
For many organizations the biggest reason for establishing an in-house team is cost-efficiency. We found out that, based on creativity, better reasons are a deep understanding of the brand and business, the team's reaction speed, ownership of data and enabling a more agile way of working.
The culture of the organization is essential to the creativity of an in-house team. Rather than depend solely on creative individuals, creativity should be internalized through company culture and leadership if the organization wants to utilize creativity.
The development task of this thesis was executed as a design sprint with the in-house marketing team of a target organization. The goal and main results of the sprint were to identify obstacles to the team's creativity and to try out a new way of working.
Monelle organisaatiolle suurin syy perustaa in-house-tiimi on kustannustehokkuus. Opinnäytetyössä selvisi, että parempia syitä luovuuden kannalta ovat esimerkiksi brändin ja liiketoiminnan syvä ymmärrys, tiimin reaktionopeus, datan omistajuus ja ketterämmän työskentelyn mahdollistaminen.
In-house-tiimin luovuuteen vaikuttaa olennaisesti organisaation kulttuuri. Jos organisaatio haluaa hyödyntää luovuutta, se ei saa olla riippuvainen vain luovista yksilöistä vaan luovuuden tulee olla sisäänrakennettuna kulttuurissa ja johtamistavassa.
Opinnäytetyön kehittämistehtävä toteutettiin design sprinttinä kohdeorganisaation markkinointiviestintäyksikössä toimivan tiimin kanssa. Sprintin tavoite ja tärkeimmät tulokset olivat tiimin luovuuden esteiden määrittely sekä uuden toimintatavan kokeilu.
For many organizations the biggest reason for establishing an in-house team is cost-efficiency. We found out that, based on creativity, better reasons are a deep understanding of the brand and business, the team's reaction speed, ownership of data and enabling a more agile way of working.
The culture of the organization is essential to the creativity of an in-house team. Rather than depend solely on creative individuals, creativity should be internalized through company culture and leadership if the organization wants to utilize creativity.
The development task of this thesis was executed as a design sprint with the in-house marketing team of a target organization. The goal and main results of the sprint were to identify obstacles to the team's creativity and to try out a new way of working.