Facebook-yhteisöpalvelun hyödyntäminen yrityksen markkinointiviestinnässä
Pajamäki, Ida (2014)
Pajamäki, Ida
Turun ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miksi yritysten olisi kannattavaa olla Facebook-yhteisöpalvelussa ja millaisia keinoja niillä on käytössään Facebook-palvelussa markkinoidessaan. Opinnäytetyössä rakennettiin työn toimeksiantajalle, Mainostoimisto Gurulle, oma Facebook-sivu. Guru on Turun ammattikorkeakoulun sisäinen mainostoimisto, jossa suunnitellaan kaikenlaista markkinointiviestintää opiskelijavoimin.
Teoriaosassa käsiteltiin lyhyesti sosiaalista mediaa ja Facebook-palvelua. Koska Facebookin merkitys myös yritystoiminnassa on kasvanut, opinnäytetyön näkökulmaksi otettiin sen hyödyntäminen yritysten markkinointiviestinnässä. Työssä esiteltiin erilaisia Facebook-kommunikoinnin ja -markkinoinnin keinoja. Lisäksi työssä tarkasteltiin asioita, joihin Facebook-markkinoinnissa usein kompastutaan sekä keinoja onnistumisen mittaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena Mainostoimisto Gurulle rakennettiin Facebook-sivu ja jatkosuunnitelma sen käytölle. Näitä tuotoksia Guru voi hyödyntää markkinointiviestinnässään ja asiakashankinnassaan sekä -kontaktoinnissaan. Mainostoimisto Gurun Facebook-sivun odotettiin asetettujen tavoitteiden mukaan olevan informatiivinen, visuaalisesti ja sisällöllisesti kiinnostava, ammattimainen sekä helposti lähestyttävä. Nämä tavoitteet täyttyivät hyvin ja toiveena on, että Facebook-sivu jatkossa lisää Gurun tunnettuutta ja tuo sille uusia asiakkaita sekä lisänäkyvyyttä. Facebook-sivu on tarkoitus ottaa Gurussa käyttöön syksyllä 2014. Opinnäytetyössä tehtyä jatkosuunnitelmaa aletaan silloin hyödyntää sivun käytössä.
Teoriaosassa käsiteltiin lyhyesti sosiaalista mediaa ja Facebook-palvelua. Koska Facebookin merkitys myös yritystoiminnassa on kasvanut, opinnäytetyön näkökulmaksi otettiin sen hyödyntäminen yritysten markkinointiviestinnässä. Työssä esiteltiin erilaisia Facebook-kommunikoinnin ja -markkinoinnin keinoja. Lisäksi työssä tarkasteltiin asioita, joihin Facebook-markkinoinnissa usein kompastutaan sekä keinoja onnistumisen mittaamiseen.
Opinnäytetyön tuloksena Mainostoimisto Gurulle rakennettiin Facebook-sivu ja jatkosuunnitelma sen käytölle. Näitä tuotoksia Guru voi hyödyntää markkinointiviestinnässään ja asiakashankinnassaan sekä -kontaktoinnissaan. Mainostoimisto Gurun Facebook-sivun odotettiin asetettujen tavoitteiden mukaan olevan informatiivinen, visuaalisesti ja sisällöllisesti kiinnostava, ammattimainen sekä helposti lähestyttävä. Nämä tavoitteet täyttyivät hyvin ja toiveena on, että Facebook-sivu jatkossa lisää Gurun tunnettuutta ja tuo sille uusia asiakkaita sekä lisänäkyvyyttä. Facebook-sivu on tarkoitus ottaa Gurussa käyttöön syksyllä 2014. Opinnäytetyössä tehtyä jatkosuunnitelmaa aletaan silloin hyödyntää sivun käytössä.