Alihankkijaviestinnän kehittäminen: case: Sisters Inc.
Hohti, Riina (2023)
Hohti, Riina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303063084
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää yritysten välistä viestintää. Työ käsittelee organisaatioviestintää, kirjallisen viestin muodostumista ja sitä, millainen viestintä on alihankkijoiden näkökulmasta toimivaa. Työn tavoitteena oli muodostaa viestintäohje tehostamaan ja helpottamaan tapahtumatuottajien ja alihankkijoiden välistä viestintää.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi espoolainen luova tapahtumamarkkinointitoimisto Sisters Inc., joka on erikoistunut yritystapahtumien järjestämiseen. Tarve tälle opinnäytetyölle syntyi Sisters Inc:n halusta tehostaa viestinnän prosessejaan, koska alihankkijat ovat tärkeä sidosryhmä tapahtuma-alan yrityksille. Tapahtumat toteutetaan alihankkijoiden tuotteilla ja palveluilla, joten kommunikaatiolla on suuri rooli siinä, toteutuuko tapahtuma suunnitellusti.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa haastateltiin kahdeksaa alihankkijaa. He esittivät mielipiteitä viestinnän tämänhetkisestä tilanteesta ja kehityskohteista. Tulokset osoittivat, että alihankkijat ovat pääosin tyytyväisiä Sisters Inc:n viestintään. Kehitettävää kuitenkin olisi mm. ajanhallinnassa ja sisäisessä tiedonjaossa. Tulosten pohjalta rakentui alihankkijaviestijän muistilista, joka sisältää ohjeistuksia siitä, kuinka kommunikoida alihankkijoiden kanssa ja mitä tietoja eri alihankkijaryhmät tarvitsevat voidakseen toimittaa pyydetyn palvelun tai tuotteet.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi espoolainen luova tapahtumamarkkinointitoimisto Sisters Inc., joka on erikoistunut yritystapahtumien järjestämiseen. Tarve tälle opinnäytetyölle syntyi Sisters Inc:n halusta tehostaa viestinnän prosessejaan, koska alihankkijat ovat tärkeä sidosryhmä tapahtuma-alan yrityksille. Tapahtumat toteutetaan alihankkijoiden tuotteilla ja palveluilla, joten kommunikaatiolla on suuri rooli siinä, toteutuuko tapahtuma suunnitellusti.
Opinnäytetyön tutkimuksellisessa osuudessa haastateltiin kahdeksaa alihankkijaa. He esittivät mielipiteitä viestinnän tämänhetkisestä tilanteesta ja kehityskohteista. Tulokset osoittivat, että alihankkijat ovat pääosin tyytyväisiä Sisters Inc:n viestintään. Kehitettävää kuitenkin olisi mm. ajanhallinnassa ja sisäisessä tiedonjaossa. Tulosten pohjalta rakentui alihankkijaviestijän muistilista, joka sisältää ohjeistuksia siitä, kuinka kommunikoida alihankkijoiden kanssa ja mitä tietoja eri alihankkijaryhmät tarvitsevat voidakseen toimittaa pyydetyn palvelun tai tuotteet.