Psykologinen turvallisuus ja jaettu johtajuus varhaiskasvatuksen esihenkilötyössä
Heimonen, Kati (2023)
Heimonen, Kati
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303073143
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303073143
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kehittämistarve oli selvittää tilaajaorganisaatiossa käytössä olevan jaetun johtajuuden toimintamallin tilanne. Lisäksi varhaiskasvatusyksikön johtajan ja apulaisjohtajan yhteistyötä kehitettiin psykologisen turvallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö tehtiin hankeyhteistyössä TIITU - Tiimit ja turvallisuus -tutkimushankkeen kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, kuinka jaettu johtajuus toteutuu varhaiskasvatusyksikön johtajan ja apulaisjohtajan välillä. Tilaajaorganisaatiossa on kehitetty jaetun johtajuuden toimintamallia useita vuosia ja tavoitteena oli selvittää, kuinka malli toimii tällä hetkellä. Lisäksi opinnäytetyössä tavoiteltiin jaetun johtajuuden kehittämistä edelleen vahvistamalla tämän tiimin psykologista turvallisuutta. Teoreettisena tietoperustana opinnäytetyössä on jaettu johtajuus, psykologinen turvallisuus sekä pedagoginen johtajuus.
Opinnäytetyössä tehtiin ensin alkukartoituskysely varhaiskasvatusyksiköiden johtajille ja apulaisjohtajille. Tämän kyselyn ja opinnäytetyön tavoitteiden perusteella laadittiin teemat, joita käsiteltiin kehittämiskävelyllä. Kehittämiskävelylle osallistuivat apulaisjohtajat. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Alkukartoituksen vastausten, kehittämiskävelyn yhteisen ideoinnin annin ja opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan pohjalta koottiin Tiimiarviointipohja. Lomake on tarkoitettu paitsi tilaajaorganisaation varhaiskasvatusyksiköiden johtajien ja apulaisjohtajien käyttöön, myös laajemmin käytettäväksi erilaisten tiimien psykologisen turvallisuuden tilan arvioimiseksi ja vahvistamiseksi.
Opinnäytetyössä havaittiin, että tilaajaorganisaatiossa jaetun johtajuuden malli toimii hyvin. Varhaiskasvatusyksiköiden johtajat ja apulaisjohtajat ovat pääosin tyytyväisiä malliin. Jaetun johtajuuden mukanaan tuomat rakenteet ja ajattelutapa tukevat esihenkilötyötä ja mahdollistavat pedagogista johtajuutta.
Opinnäytetyö osoittaa, että psykologinen turvallisuus ja jaettu johtajuus ovat sidoksissa toisiinsa. Psykologinen turvallisuus tiimissä tukee vahvasti jaetun johtajuuden toteutumista ja toimiva jaettu johtajuus puolestaan edistää pedagogista johtajuutta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada selville, kuinka jaettu johtajuus toteutuu varhaiskasvatusyksikön johtajan ja apulaisjohtajan välillä. Tilaajaorganisaatiossa on kehitetty jaetun johtajuuden toimintamallia useita vuosia ja tavoitteena oli selvittää, kuinka malli toimii tällä hetkellä. Lisäksi opinnäytetyössä tavoiteltiin jaetun johtajuuden kehittämistä edelleen vahvistamalla tämän tiimin psykologista turvallisuutta. Teoreettisena tietoperustana opinnäytetyössä on jaettu johtajuus, psykologinen turvallisuus sekä pedagoginen johtajuus.
Opinnäytetyössä tehtiin ensin alkukartoituskysely varhaiskasvatusyksiköiden johtajille ja apulaisjohtajille. Tämän kyselyn ja opinnäytetyön tavoitteiden perusteella laadittiin teemat, joita käsiteltiin kehittämiskävelyllä. Kehittämiskävelylle osallistuivat apulaisjohtajat. Aineistot analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Alkukartoituksen vastausten, kehittämiskävelyn yhteisen ideoinnin annin ja opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan pohjalta koottiin Tiimiarviointipohja. Lomake on tarkoitettu paitsi tilaajaorganisaation varhaiskasvatusyksiköiden johtajien ja apulaisjohtajien käyttöön, myös laajemmin käytettäväksi erilaisten tiimien psykologisen turvallisuuden tilan arvioimiseksi ja vahvistamiseksi.
Opinnäytetyössä havaittiin, että tilaajaorganisaatiossa jaetun johtajuuden malli toimii hyvin. Varhaiskasvatusyksiköiden johtajat ja apulaisjohtajat ovat pääosin tyytyväisiä malliin. Jaetun johtajuuden mukanaan tuomat rakenteet ja ajattelutapa tukevat esihenkilötyötä ja mahdollistavat pedagogista johtajuutta.
Opinnäytetyö osoittaa, että psykologinen turvallisuus ja jaettu johtajuus ovat sidoksissa toisiinsa. Psykologinen turvallisuus tiimissä tukee vahvasti jaetun johtajuuden toteutumista ja toimiva jaettu johtajuus puolestaan edistää pedagogista johtajuutta.