Case: muutosturva - kuinka onnistua palvelumuotoilun johtamisessa?
Iskanius, Tiina (2023)
Iskanius, Tiina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302282894
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302282894
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, kuinka johtaminen vaikuttaa palvelumuotoilutyöskentelyllä tuotetun palvelukonseptin jalkautumiseen. Tutkimuksen kohteena oli työ- ja elinkeinotoimistojen tarjoaman muutosturva-palvelukonseptin muotoilutyöskentely.
Palvelumuotoilun johtamista tutkittiin työntekijöiden kokemuksien kautta haastattelemalla palvelumuotoiluun sekä palvelukonseptin toteuttamiseen osallistuneita asiantuntijoita. Lisäksi haastateltiin palvelumuotoilun toteuttaneen hankkeen projektipäällikköä työskentelyn tavoitteisiin ja taustoihin liittyen.
Tuloksina todettiin, että haastatelluilla oli hyvin erilaisia kokemuksia palvelumuotoilun johtamisesta. Esihenkilötyöstä löytyi onnistumisia, mutta pääpaino tuloksissa keskittyi kehittämiskohteisiin. Merkittävimpinä kehittämiskohteina nousivat esiin esihenkilöiden ja johdon kiinnostus sekä sitoutuminen kehittämistyöhön.
Tämän tutkimuksen myötä todettiin, että organisaation esihenkilötyötä olisi syytä kehittää. Ennen tarkempia kehittämistoimenpiteitä olisi kuitenkin hyödyllistä tehdä lisätutkimusta esihenkilöiden ja johdon sitoutumiseen sekä asiakaslähtöisen kehittämisen johtamisen osaamiseen liittyen
Palvelumuotoilun johtamista tutkittiin työntekijöiden kokemuksien kautta haastattelemalla palvelumuotoiluun sekä palvelukonseptin toteuttamiseen osallistuneita asiantuntijoita. Lisäksi haastateltiin palvelumuotoilun toteuttaneen hankkeen projektipäällikköä työskentelyn tavoitteisiin ja taustoihin liittyen.
Tuloksina todettiin, että haastatelluilla oli hyvin erilaisia kokemuksia palvelumuotoilun johtamisesta. Esihenkilötyöstä löytyi onnistumisia, mutta pääpaino tuloksissa keskittyi kehittämiskohteisiin. Merkittävimpinä kehittämiskohteina nousivat esiin esihenkilöiden ja johdon kiinnostus sekä sitoutuminen kehittämistyöhön.
Tämän tutkimuksen myötä todettiin, että organisaation esihenkilötyötä olisi syytä kehittää. Ennen tarkempia kehittämistoimenpiteitä olisi kuitenkin hyödyllistä tehdä lisätutkimusta esihenkilöiden ja johdon sitoutumiseen sekä asiakaslähtöisen kehittämisen johtamisen osaamiseen liittyen