Muotoilupelit opetuksen menetelmänä: palvelumuotoiluun tutustuttavan muotoilupelin tapaustutkimus
Voutilainen, Hanna (2023)
Voutilainen, Hanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303022970
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202303022970
Tiivistelmä
Hyötypeli on erityisesti opetuksellisiin ja motivoiviin tarkoituksiin suunniteltu peli, joka pääasiallisesti on tarkoitettu jotain muuta kuin viihdekäyttöä varten. Niiden suosio lisääntyy jatkuvasti ja toimintakentät ovat lähestulkoon rajattomat. Hyötypeli on käsitteenä erotettu muotoilupelistä määrittelemällä hyötypelille voiton tai palkinnon tavoittelu. Tätä elementtiä ei muotoilupeleissä yleisesti ole, vaan peliä pelataan yhteiskehittämällä ja ideoimalla. Muotoilupelien tavoitteena on aihepiirin ymmärryksen laajentaminen, yhteiskehittäminen ja yhteistyö, ja muotoilupeli sopii hyvin myös oppimista tukevaksi menetelmäksi.
Palvelumuotoilun suosio Suomessa on kasvanut huomattavasti kuluneen kymmenen vuoden aikana. Palvelumuotoilua opetetaan ja kurssitetaan kasvavassa määrin monialaisille työelämäsektoreille, tiimeille ja yhteiskehityksestä kiinnostuneille tahoille ympäri Suomea. Oppiaineena palvelumuotoilu usein kuitenkin näyttäytyy jokseenkin epämääräisenä ja hankalasti hahmotettavana kokonaisuutena. Poikkitieteellisyytensä kautta palvelumuotoilussa yhdistyy suuri määrä menetelmiä ja työkaluja, ja oppijalle voi kokonaisuudesta jäädä sekava kuva. Palvelumuotoilun prosessin ymmärtämistä helpottavan, kokonaismielikuvaa vahvistavan ja iterointia tukevan työkalun suunnittelulle voisi olla kysyntää erityisesti työelämälähtöisessä koulutuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia muotoilupelien monimuotoisuutta, sekä selvittää, minkälaisella muotoilupelillä palvelumuotoilua voitaisiin opettaa erilaisille kohderyhmille. Pelimuotoja testattiin opinnäytetyön teon aikana, mutta lopullisen pelin testaus ja toteutus rajattiin työn ulkopuolelle aikataulusyistä. Opinnäytetyön tutkimukselliset tavoitteet saavutettiin ja pelin kehitystyö jatkuu myöhemmässä vaiheessa.
Tutkimuksessa huomioitiin muotoilupelien tyypillisiä elementtejä, luovuutta ja ajatustyötä korostavaa luonnetta sekä visuaalisuuden merkitystä asiasisällön hahmottamisen apuna. Visuaalisia materiaaleja ja olemassa olevia muotoilupelejä testattiin tavoitteena muodostaa näkemystä siitä, minkälaiset muotoilu- ja hyötypelien elementit tukevat oppimista. Tutkimuksessa käsiteltiin myös digitaalisuuden merkitystä hyötypelien kehityksessä.
Palvelumuotoilun suosio Suomessa on kasvanut huomattavasti kuluneen kymmenen vuoden aikana. Palvelumuotoilua opetetaan ja kurssitetaan kasvavassa määrin monialaisille työelämäsektoreille, tiimeille ja yhteiskehityksestä kiinnostuneille tahoille ympäri Suomea. Oppiaineena palvelumuotoilu usein kuitenkin näyttäytyy jokseenkin epämääräisenä ja hankalasti hahmotettavana kokonaisuutena. Poikkitieteellisyytensä kautta palvelumuotoilussa yhdistyy suuri määrä menetelmiä ja työkaluja, ja oppijalle voi kokonaisuudesta jäädä sekava kuva. Palvelumuotoilun prosessin ymmärtämistä helpottavan, kokonaismielikuvaa vahvistavan ja iterointia tukevan työkalun suunnittelulle voisi olla kysyntää erityisesti työelämälähtöisessä koulutuksessa.
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia muotoilupelien monimuotoisuutta, sekä selvittää, minkälaisella muotoilupelillä palvelumuotoilua voitaisiin opettaa erilaisille kohderyhmille. Pelimuotoja testattiin opinnäytetyön teon aikana, mutta lopullisen pelin testaus ja toteutus rajattiin työn ulkopuolelle aikataulusyistä. Opinnäytetyön tutkimukselliset tavoitteet saavutettiin ja pelin kehitystyö jatkuu myöhemmässä vaiheessa.
Tutkimuksessa huomioitiin muotoilupelien tyypillisiä elementtejä, luovuutta ja ajatustyötä korostavaa luonnetta sekä visuaalisuuden merkitystä asiasisällön hahmottamisen apuna. Visuaalisia materiaaleja ja olemassa olevia muotoilupelejä testattiin tavoitteena muodostaa näkemystä siitä, minkälaiset muotoilu- ja hyötypelien elementit tukevat oppimista. Tutkimuksessa käsiteltiin myös digitaalisuuden merkitystä hyötypelien kehityksessä.