Vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyden kehittäminen : case: yritys X
Varzeshkhah, Sämira (2014)
Varzeshkhah, Sämira
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052910841
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyttä ja sen kehittämistä. Tavoitteena on selvittää, miten vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyttä voitaisiin kehittää. Työ toteutetaan toimeksiantona henkilöstöpalveluyritykselle, Yritys X:lle. Opinnäytetyössä tarkastellaan vuokratyötä, työtyytyväisyyttä sekä työtyytyväisyyden kehittämistä Yritys X:n vuokratyöntekijöiden näkökulmasta. Vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyteen saattavat vaikuttaa täysin erilaiset arvot ja asiat kuin esimerkiksi vakituisessa työsuhteessa olevien työtyytyväisyyteen. Tutkimusta voidaan käyttää apuna yritys X:n liiketoiminnan kehittämisessä. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena.
Työssä on kaksi osiota: teoreettinen viitekehys sekä empiirinen osa. Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen lukuun. Ensimmäinen luku käsittelee vuokratyötä. Luvussa käydään läpi muun muassa vuokratyön hyvät ja huonot puolet sekä vuokratyöntekijöiden, asiakasyritysten että yhteiskunnankin kannalta. Toisessa luvussa käsitellään työtyytyväisyyttä ja siihen liittyviä osa-alueita. Kolmannessa luvussa tarkastellaan viime vuosina tehtyjä tutkimuksia vuokratyöntekijöiden tyytyväisyydestä.
Työn empiriaosiossa käsitellään henkilöstöpalvelualanyrityksen, Yritys X:n, vuokratyöntekijöiden haastatteluiden tulokset. Empiriaosio toteutettiin haastatteluineen kokonaisuudessaan kevään 2014 aikana. Haastatteluista selviää muun muassa, että vuokratyöntekijät eivät koe saavansa tarpeeksi palautetta tekemästään työstä. Palautteen saaminen on tehokkain keino kehittyä työssään ja oppia uutta. Saatujen tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että vuokratyöntekijät kokevat, että asiakasyritykset arvostavat heidän antamaansa työpanosta.
Haastatteluiden pohjalta laadittiin kolme kehitysideaa vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyden kehittämiseksi. Toimeksiantajayritys voi kehitysehdotusten avulla kehittää toimintaansa.
Työssä on kaksi osiota: teoreettinen viitekehys sekä empiirinen osa. Työn teoriaosuus on jaettu kolmeen lukuun. Ensimmäinen luku käsittelee vuokratyötä. Luvussa käydään läpi muun muassa vuokratyön hyvät ja huonot puolet sekä vuokratyöntekijöiden, asiakasyritysten että yhteiskunnankin kannalta. Toisessa luvussa käsitellään työtyytyväisyyttä ja siihen liittyviä osa-alueita. Kolmannessa luvussa tarkastellaan viime vuosina tehtyjä tutkimuksia vuokratyöntekijöiden tyytyväisyydestä.
Työn empiriaosiossa käsitellään henkilöstöpalvelualanyrityksen, Yritys X:n, vuokratyöntekijöiden haastatteluiden tulokset. Empiriaosio toteutettiin haastatteluineen kokonaisuudessaan kevään 2014 aikana. Haastatteluista selviää muun muassa, että vuokratyöntekijät eivät koe saavansa tarpeeksi palautetta tekemästään työstä. Palautteen saaminen on tehokkain keino kehittyä työssään ja oppia uutta. Saatujen tulosten perusteella voidaan kuitenkin todeta, että vuokratyöntekijät kokevat, että asiakasyritykset arvostavat heidän antamaansa työpanosta.
Haastatteluiden pohjalta laadittiin kolme kehitysideaa vuokratyöntekijöiden työtyytyväisyyden kehittämiseksi. Toimeksiantajayritys voi kehitysehdotusten avulla kehittää toimintaansa.