Asiakastyytyväisyyskysely sijaishuollon yksikköön
Forsman, Kristina (2023)
Forsman, Kristina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302202575
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kehittämistyönä. Kehittämistyön toimeksiantajana toimi yksityinen, lastensuojelun sijaishuollon palveluita tuottava palveluntuottaja. Kehittämistyön tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle työkalu asiakastyytyväisyyden mittaamiseen. Kehittämistyön tuloksena syntyi asiakastyytyväisyyskysely. Toimeksiantajalla ei ollut ennestään käytössään minkäänlaista työkalua asiakastyytyväisyyden selvittämiseen ja sen vuoksi asiakastyytyväisyyskyselylle oli toimeksiantajalle tarvetta.
Toimeksiantajan asiakkaita ovat yksikössä asuvat nuoret, heidän perheensä sekä sosiaalityöntekijät. Asiakassuhteissa tärkeässä osassa on asiakaslähtöisyys. Asiakassuhteiden rakentuminen on sosiaali- ja terveysalalla siten erikoista, että sitä ohjaavat lait, joiden avulla asiakkaan haasteisiin voidaan puuttua rajuilla toimenpiteillä, esimerkiksi huostaanotolla. Voimakkaat puuttumiset asiakkaan tilanteeseen voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti, sillä asiakkaan mahdollisesti kokemat tunteet voivat vaikuttaa vahingollisesti hänen kanssaan tehtävään yhteistyöhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli lastensuojelua, sijaishuoltoa, asiakastyytyväisyyttä, tulevaisuuden lastensuojelua, toimeksiantajan asiakasryhmiä ja asiakassuhteiden rakentumista.
Opinnäytetyönä syntynyt asiakastyytyväisyyskysely syntynyt asiakastyytyväisyyskysely suunnattiin toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti huoltajille ja sosiaalityöntekijöille.
Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla toimeksiantaja voi tulevaisuudessa selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä tuottamaansa palvelua kohtaan ja mahdollisia kehittämiskohteita tuottamassaan palvelussa.
Toimeksiantajan antaman palautteen mukaan kehittämistyön tuloksena syntyneellä asiakastyytyväisyyskyselyllä on suurta arvoa toimeksiantajan toiminnalle ja sen avulla toimeksiantaja kykenee selvittämään asiakkaidensa kokemuksia toimeksiantajan tuottamaa palvelua kohtaan ja muokkaamaan sitä asiakaslähtöisempään suuntaan. Näin ollen kehitetty asiakastyytyväisyyskysely oli onnistunut ja toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti toteutettu.
Toimeksiantajan asiakkaita ovat yksikössä asuvat nuoret, heidän perheensä sekä sosiaalityöntekijät. Asiakassuhteissa tärkeässä osassa on asiakaslähtöisyys. Asiakassuhteiden rakentuminen on sosiaali- ja terveysalalla siten erikoista, että sitä ohjaavat lait, joiden avulla asiakkaan haasteisiin voidaan puuttua rajuilla toimenpiteillä, esimerkiksi huostaanotolla. Voimakkaat puuttumiset asiakkaan tilanteeseen voivat vaikuttaa asiakassuhteeseen negatiivisesti, sillä asiakkaan mahdollisesti kokemat tunteet voivat vaikuttaa vahingollisesti hänen kanssaan tehtävään yhteistyöhön.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsitteli lastensuojelua, sijaishuoltoa, asiakastyytyväisyyttä, tulevaisuuden lastensuojelua, toimeksiantajan asiakasryhmiä ja asiakassuhteiden rakentumista.
Opinnäytetyönä syntynyt asiakastyytyväisyyskysely syntynyt asiakastyytyväisyyskysely suunnattiin toimeksiantajan toiveiden ja tarpeiden mukaisesti huoltajille ja sosiaalityöntekijöille.
Asiakastyytyväisyyskyselyn avulla toimeksiantaja voi tulevaisuudessa selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä tuottamaansa palvelua kohtaan ja mahdollisia kehittämiskohteita tuottamassaan palvelussa.
Toimeksiantajan antaman palautteen mukaan kehittämistyön tuloksena syntyneellä asiakastyytyväisyyskyselyllä on suurta arvoa toimeksiantajan toiminnalle ja sen avulla toimeksiantaja kykenee selvittämään asiakkaidensa kokemuksia toimeksiantajan tuottamaa palvelua kohtaan ja muokkaamaan sitä asiakaslähtöisempään suuntaan. Näin ollen kehitetty asiakastyytyväisyyskysely oli onnistunut ja toimeksiantajan tarpeiden mukaisesti toteutettu.