Mobiilimainoskampanjoiden tuloksellisuus eri medioissa : Case: Widespace Oy
Lindholm, Tanja (2014)
Lindholm, Tanja
Lahden ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810831
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014052810831
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten median ominaisuudet vaikuttavat mobiilimainoskampanjoiden tuloksiin. Medialla tarkoitetaan niitä mobiiliverkkosivuja ja mobiiliapplikaatioita, joissa mobiilimainoksia näytetään. Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Widespace Oy:lle, joka on Suomessa toimiva premium mobiilimainosverkko.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan mainonnan suunnittelua ja sen vaiheita. Painopiste on mobiilimainonnassa. Teoriaosuudessa käsitellään myös mediastrategian ja medioiden valintaa mobiilimainoskampanjoissa.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan kokeellisesti, miten kampanjatulokset vaihtelevat eri medioissa. Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimuksessa käytetty data on peräisin Widespacen sisäisestä järjestelmästä ja sen analysointi on suoritettu tämän opinnäytetyön puitteissa.
Tutkimus osoittaa, että mitä laadukkaampi media on, sitä korkeammat ovat siellä ajettujen kampanjoiden tulokset. Tämä kuitenkin edellyttää, että mainonnan ja media kohderyhmä on sama. Median laadukkuuden vaikutus on huomattavasti pienempi, jos mainoskampanjan ja median kohderyhmä eivät kohtaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa tarkastellaan mainonnan suunnittelua ja sen vaiheita. Painopiste on mobiilimainonnassa. Teoriaosuudessa käsitellään myös mediastrategian ja medioiden valintaa mobiilimainoskampanjoissa.
Empiirisessä osuudessa tutkitaan kokeellisesti, miten kampanjatulokset vaihtelevat eri medioissa. Tutkimus on luonteeltaan kvantitatiivinen. Tutkimuksessa käytetty data on peräisin Widespacen sisäisestä järjestelmästä ja sen analysointi on suoritettu tämän opinnäytetyön puitteissa.
Tutkimus osoittaa, että mitä laadukkaampi media on, sitä korkeammat ovat siellä ajettujen kampanjoiden tulokset. Tämä kuitenkin edellyttää, että mainonnan ja media kohderyhmä on sama. Median laadukkuuden vaikutus on huomattavasti pienempi, jos mainoskampanjan ja median kohderyhmä eivät kohtaa.