Seitsemän taukoa : luova prosessi, aika ja ma
Lipsanen-Rogers, Maarit (2023)
Lipsanen-Rogers, Maarit
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172496
Tiivistelmä
Uudessa elämäntilanteessa havaittiin tarve luovan työn edellytysten selkeämpään hahmottamiseen, tavoitteena kohentaa ja ymmärtää paremmin oman luovan työskentelyn kulkua.
Opinnäytetyössä perehdyttiin keskeisiin luovan työn elementteihin, kuten luovaan prosessiin ja käytettävissä olevan ajan vaikutukseen prosessin kulussa. Luotiin katsaus aikakäsityksiin ja siihen, miten ymmärrys luovasta prosessista on aikojen kuluessa muokkautunut. Eräänä taustateoriana käytettiin japanilaista ma-käsitettä ja sen merkityksiä ja linkittymistä luovaan prosessiin. Tavoitteeksi asetettiin oman työskentelyotteen selventäminen.
Menetelmäksi valittiin autoetnografinen tutkimusote. Käytännössä se toteutettiin määrittämällä seitsemän ajanjaksoa, jotka pyrittiin rauhoittamaan luovaa työskentelyä varten. Päiväkirjamerkinnöin ja sitä reflektoiden koottiin aineistoa opinnäytetyön yhteenvetoa ja synteesiä varten. Ajanjaksoja kutsuttiin tauoiksi niiden ollessa taukoja muusta toiminnasta.
Tuloksena voitiin havaita, miten lukemattomin tavoin luova prosessi liittyy ihmisen maailmassa olon kysymyksiin. Löydettiin työskentelyote, joka näytti olevan sopusoinnussa tekijän luontaisten taipumusten kanssa. Havainnoitiin, miten tutkimusasetelman muutokset vaikuttivat tutkimuksen luonteeseen niiden kuitenkaan viemättä prosessia pois raiteiltaan. Prosessi antoi vastauksia tutkimuskysymykseen, vaikka vastaukset eivät kaikin osin olleet alussa olleiden toiveiden mukaisia. Johtopäätöksenä todettiin, että kuljettu matka oli merkityksellinen ja toi uusia, mielenkiintoisia näkökulmia sekä ymmärrystä omaan työskentelytapaan. As the life situation changed and more time now was available for artwork, there was a need to find a new and fresh understanding of one's own practices in creative work. The aim was to find out, how the given circumstances affect one's creative process, and how to optimize one's own way of working.
For this aim it felt necessary to take a thorough look at the creative process, and at how the understanding of it had developed during the decades. Also, the role of time in this process was looked into, and the Japanese concept of Ma was studied, as it seemed to embody some central elements of the process.
The study was conducted as an artistic research. The method used was autoethnographic research method, and was run by setting aside seven time periods, dedicated to creative work, as free from disturbances as possible. These periods were called pauses, as they were pauses from the rest of one's daily duties. Notes were taken, and later used as data for the study.
As conclusion was, on one hand, noted, that although the research setting did not stay clinically stable, the process itself was not badly disturbed. On the other hand, a clearer understanding of one's own way of working was found, backed with some greatly inspiring literature and research. A clearer way forward was found.
Opinnäytetyössä perehdyttiin keskeisiin luovan työn elementteihin, kuten luovaan prosessiin ja käytettävissä olevan ajan vaikutukseen prosessin kulussa. Luotiin katsaus aikakäsityksiin ja siihen, miten ymmärrys luovasta prosessista on aikojen kuluessa muokkautunut. Eräänä taustateoriana käytettiin japanilaista ma-käsitettä ja sen merkityksiä ja linkittymistä luovaan prosessiin. Tavoitteeksi asetettiin oman työskentelyotteen selventäminen.
Menetelmäksi valittiin autoetnografinen tutkimusote. Käytännössä se toteutettiin määrittämällä seitsemän ajanjaksoa, jotka pyrittiin rauhoittamaan luovaa työskentelyä varten. Päiväkirjamerkinnöin ja sitä reflektoiden koottiin aineistoa opinnäytetyön yhteenvetoa ja synteesiä varten. Ajanjaksoja kutsuttiin tauoiksi niiden ollessa taukoja muusta toiminnasta.
Tuloksena voitiin havaita, miten lukemattomin tavoin luova prosessi liittyy ihmisen maailmassa olon kysymyksiin. Löydettiin työskentelyote, joka näytti olevan sopusoinnussa tekijän luontaisten taipumusten kanssa. Havainnoitiin, miten tutkimusasetelman muutokset vaikuttivat tutkimuksen luonteeseen niiden kuitenkaan viemättä prosessia pois raiteiltaan. Prosessi antoi vastauksia tutkimuskysymykseen, vaikka vastaukset eivät kaikin osin olleet alussa olleiden toiveiden mukaisia. Johtopäätöksenä todettiin, että kuljettu matka oli merkityksellinen ja toi uusia, mielenkiintoisia näkökulmia sekä ymmärrystä omaan työskentelytapaan.
For this aim it felt necessary to take a thorough look at the creative process, and at how the understanding of it had developed during the decades. Also, the role of time in this process was looked into, and the Japanese concept of Ma was studied, as it seemed to embody some central elements of the process.
The study was conducted as an artistic research. The method used was autoethnographic research method, and was run by setting aside seven time periods, dedicated to creative work, as free from disturbances as possible. These periods were called pauses, as they were pauses from the rest of one's daily duties. Notes were taken, and later used as data for the study.
As conclusion was, on one hand, noted, that although the research setting did not stay clinically stable, the process itself was not badly disturbed. On the other hand, a clearer understanding of one's own way of working was found, backed with some greatly inspiring literature and research. A clearer way forward was found.