EKG:n ottaminen ja potilaan ohjaaminen -opetusvideo
Laine, Verneri; Viertola, Janina (2023)
Laine, Verneri
Viertola, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172500
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172500
Tiivistelmä
EKG-tutkimus on yksi terveydenhuollon perustutkimuksista, jolla voidaan tulkita sydämessä oleva rytmi. Tutkimusta käytetään muun muassa rytmihäiriöiden ja erilaisten sydänsairauksien diagnostiikassa. Väärin otettuna EKG voi johtaa väärään diagnoosiin tai diagnoosin puutteeseen. Tämän vuoksi jokaisen hoitajan tulee osata ottaa laadukas ja luotettava EKG-nauha.
Opinnäytetyö on toteutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Työn tarkoituksena oli tuottaa laadukas opetusvideo EKG:n ottamisesta ja potilaan ohjaamisesta opetuskäyttöön. Tavoitteena oli, että työn tilaaja pystyy hyödyntämään opetusvideota osana ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Työssä EKG-tutkimuksella tarkoitetaan kiireetöntä lepo-EKG:tä, ja siitä rajattiin pois EKG:n tulkinta sekä EKG:n ottaminen lapsipotilailta. Työn tutkimuksellisena osana tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus opetusvideon tuottamisen tueksi, jossa selvitettiin hoitajien osaamista laadukkaan EKG:n ottamisessa.
Kirjallisuuskatsaukseen valituissa tutkimuksissa hoitajat sijoittivat vuorollansa EKG-elektrodit mallipotilaalle tai osallistuivat internetissä täytettävään kyselyyn EKG:stä ja elektrodien sijoittelusta. Tulosten mukaan vain harva hoitaja osasi sijoittaa jokaisen EKG-elektrodin mallipotilaalle oikein, mutta teoriakysymyksiin elektrodien sijoittelusta suuri osa hoitajista osasi vastata oikein. Yleisin virhe koski V1- ja V2-elektrodien sijoittelua. Tulosten pohjalta tehtiin johtopäätös, että hoitajat tietävät elektrodien sijoittelupaikat teoriassa, mutta eivät osaa etsiä niitä potilaalta tutkimusta tehdessä. Hoitajien osaamisessa EKG:n ottamisessa on siis kehitettävää.
Teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla tuotettiin laadukas ja informatiivinen opetusvideo, jossa käsitellään EKG-tutkimuksen tekeminen, potilaan ohjaaminen sekä laadukkaan EKG-nauhan tunnistaminen. Työn tilaaja piti tuotosta tarkoitukseen soveltuvana ja video tulee opetuskäyttöön. Jatkokehitysideoina voitaisiin tutkia hoitajien osaamista EKG:n ottamisessa Suomessa ja luoda omat opetusvideot EKG:n tulkinnasta sekä EKG:n laatuun ja luotettavuuteen vaikuttavista häiriöistä ja virheistä.
Opinnäytetyö on toteutettu Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoululle. Työn tarkoituksena oli tuottaa laadukas opetusvideo EKG:n ottamisesta ja potilaan ohjaamisesta opetuskäyttöön. Tavoitteena oli, että työn tilaaja pystyy hyödyntämään opetusvideota osana ensihoitaja- ja sairaanhoitajaopiskelijoiden opetusta. Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena. Työssä EKG-tutkimuksella tarkoitetaan kiireetöntä lepo-EKG:tä, ja siitä rajattiin pois EKG:n tulkinta sekä EKG:n ottaminen lapsipotilailta. Työn tutkimuksellisena osana tehtiin kuvaileva kirjallisuuskatsaus opetusvideon tuottamisen tueksi, jossa selvitettiin hoitajien osaamista laadukkaan EKG:n ottamisessa.
Kirjallisuuskatsaukseen valituissa tutkimuksissa hoitajat sijoittivat vuorollansa EKG-elektrodit mallipotilaalle tai osallistuivat internetissä täytettävään kyselyyn EKG:stä ja elektrodien sijoittelusta. Tulosten mukaan vain harva hoitaja osasi sijoittaa jokaisen EKG-elektrodin mallipotilaalle oikein, mutta teoriakysymyksiin elektrodien sijoittelusta suuri osa hoitajista osasi vastata oikein. Yleisin virhe koski V1- ja V2-elektrodien sijoittelua. Tulosten pohjalta tehtiin johtopäätös, että hoitajat tietävät elektrodien sijoittelupaikat teoriassa, mutta eivät osaa etsiä niitä potilaalta tutkimusta tehdessä. Hoitajien osaamisessa EKG:n ottamisessa on siis kehitettävää.
Teoreettisen viitekehyksen ja kirjallisuuskatsauksen tulosten avulla tuotettiin laadukas ja informatiivinen opetusvideo, jossa käsitellään EKG-tutkimuksen tekeminen, potilaan ohjaaminen sekä laadukkaan EKG-nauhan tunnistaminen. Työn tilaaja piti tuotosta tarkoitukseen soveltuvana ja video tulee opetuskäyttöön. Jatkokehitysideoina voitaisiin tutkia hoitajien osaamista EKG:n ottamisessa Suomessa ja luoda omat opetusvideot EKG:n tulkinnasta sekä EKG:n laatuun ja luotettavuuteen vaikuttavista häiriöistä ja virheistä.