Aapelin kehitysprojekti
Möttönen, Saija (2023)
Möttönen, Saija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302172493
Tiivistelmä
Aapeli on koulutuksen ja osaamisen hallintaan tarkoitettu järjestelmä. Käyttäjälle Aapeli tarjoaa mahdollisuuden ilmoittautua koulutuksiin, tutustua koulutustarjontaan ja niiden aikatauluihin. Oy Apotti Ab:ssa tunnistettiin tarve kehitystyölle ja näin Aapelin kehitysprojekti sai alkunsa. Aapelin kehitysprojekti oli osa yrityksen laajempaa Apotti 2.0 – ohjelmaa, jonka tärkein tavoite on ollut parantaa käyttäjä- ja asiakastyytyväisyyttä. Kehitysprojektin keskeisimmiksi kehittämiskohteiksi valittiin Aapelin etusivun sekä koulutuskalenterin uudistaminen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Aapelin kehitysprojektin toteutus ja tulokset. Tavoitteena oli kuvata, millaisia käytettävyyden parannuksia Aapeliin saatiin aikaiseksi ja millaisin projektityön keinoin niihin päästiin. Opinnäytetyön toimintaympäristönä toimi Oy Apotti Ab:n osaamisen kehittämisen yksikkö. Kehitystyö tapahtui työpajatyöskentelyn menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämisprosessina. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu digitaalisten palveluiden kehittämisen ympärille. Keskeisinä teemoina käsitellään käyttäjälähtöisyyttä, käytettävyyttä sekä asiakaskokemusta. Käyttäjälähtöisyyden yhteydessä tarkastellaan myös käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen on jatkuva prosessi. Tässä kehittämisprojektissa keskeistä oli käytettävyyden parantaminen. Käytettävyyden parannukset näkyvät Aapelin etusivulla ja koulutuskalenterissa. Uudistuksia tehtiin niin värimaailman, kuvituskuvien, fonttien suhteen. Kehitysprojekteissa aikataululla ja työryhmän osallisuudella on suuri merkitys sen suhteen, että päästäänkö asetteluihin tavoitteisiin. Tulokset tässä kehitysprojektissa olivat Aapelin uudistusten suhteen asetettujen tavoitteiden mukaiset. Aikataulu toteutuksen suhteen hieman venyi suunnitellusta ja kehitysprojektin arvioinnin yhteydessä tunnistettiin työryhmällä olleen haasteita osallistua työpajoihin ja priorisoida kehitystyö muiden työtehtävien ohessa. Jatkokehityksessä tarkastelun ja kehittämisen kohteeksi voitaisiin ottaa saavutettavuuden näkökulma, koska parantamalla saavutettavuutta lisätään myös sivuston tai järjestelmän käytettävyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Aapelin kehitysprojektin toteutus ja tulokset. Tavoitteena oli kuvata, millaisia käytettävyyden parannuksia Aapeliin saatiin aikaiseksi ja millaisin projektityön keinoin niihin päästiin. Opinnäytetyön toimintaympäristönä toimi Oy Apotti Ab:n osaamisen kehittämisen yksikkö. Kehitystyö tapahtui työpajatyöskentelyn menetelmää hyödyntäen. Opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämisprosessina. Opinnäytetyön tietoperusta rakentuu digitaalisten palveluiden kehittämisen ympärille. Keskeisinä teemoina käsitellään käyttäjälähtöisyyttä, käytettävyyttä sekä asiakaskokemusta. Käyttäjälähtöisyyden yhteydessä tarkastellaan myös käyttäjälähtöisen suunnittelun periaatteita.
Digitaalisten palveluiden kehittäminen on jatkuva prosessi. Tässä kehittämisprojektissa keskeistä oli käytettävyyden parantaminen. Käytettävyyden parannukset näkyvät Aapelin etusivulla ja koulutuskalenterissa. Uudistuksia tehtiin niin värimaailman, kuvituskuvien, fonttien suhteen. Kehitysprojekteissa aikataululla ja työryhmän osallisuudella on suuri merkitys sen suhteen, että päästäänkö asetteluihin tavoitteisiin. Tulokset tässä kehitysprojektissa olivat Aapelin uudistusten suhteen asetettujen tavoitteiden mukaiset. Aikataulu toteutuksen suhteen hieman venyi suunnitellusta ja kehitysprojektin arvioinnin yhteydessä tunnistettiin työryhmällä olleen haasteita osallistua työpajoihin ja priorisoida kehitystyö muiden työtehtävien ohessa. Jatkokehityksessä tarkastelun ja kehittämisen kohteeksi voitaisiin ottaa saavutettavuuden näkökulma, koska parantamalla saavutettavuutta lisätään myös sivuston tai järjestelmän käytettävyyttä.