Go-To-Market strategiamallin luominen alustatalouden liiketoimintamallilla toimivalle yritykselle
Sumari, Sami (2023)
Sumari, Sami
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142358
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302142358
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on luoda alustatalouden liiketoimintamallilla toimivalle yritykselle Go-To-Market strategiamalli. Go-To-Market strategiamallia voidaan jatkossa käyttää useiden eri markkinoiden käynnistämiseen, kun yritys laajentaa toimintaansa uusiin maihin. Opinnäytetyössä keskityttiin selvittämään mistä elementeistä onnistunut Go-To-Market strategia muodostuu, ja miten uusi markkina tulee avata, jotta uudella markkinalla menestyttäisiin.
Toimeksiantaja, Quandoo, on ravintoloiden varausjärjestelmien rakentamiseen erikoistunut digitaalinen markkinapaikka, joka yhdistää ravintolat ja asiakkaat toisiinsa. Quandoon platformin kautta asiakkailla on mahdollisuus varata pöytä mistä tahansa ravintolasta reaaliajassa, jotka käyttävät Quandoon varausjärjestelmää. Toimeksiantajalla ei tällä hetkellä ole Go-To-Market strategiamallia, jota käytettäisiin uusien markkinoiden avaamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta, joissa esitellään alustatalouden liiketoiminnan käynnistämisen ja kasvattamisen sekä Go-To-Market strategioiden osalta merkityksellinen tutkimustieto.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksessa haastateltiin digitaalisten markkinapaikkojen kansainväliseen kasvuun erikoistuneita henkilöitä, joilla katsottiin olevan syvällistä ensikäden tietoa tutkittavasta ilmiöstä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen perusteella pystyttiin toimeksiantajalle muodostamaan strategiamalli uusien markkinoiden avaamisen tueksi.
Go-To-Market strategiamalli muodostuu kahdesta osasta: Pre-launch- ja Post-launch-vaihe. Pre-launch-vaihe sisältää uuden markkinan käynnistämisen suunnittelun ja markkinatutkimuksen, joka mahdollistaa tehokkaan ja teoreettisesti onnistuneen markkinan avaamisen. Post-launch-vaiheessa toteutetaan Pre-launch-vaiheen suunnitelmat ja käynnistetään uusi markkina käytännössä. Kumpaankin vaiheeseen luodaan oma playbook, joka sisältää kaikki tarvittavat elementit ja toimintakuvaukset, mitä uuden markkinan avaaminen onnistuneesti vaatii.
Opinnäytetyön lopputuotos, eli Pre- ja Post-launch Playbook, on mukautettu toimeksiantajan toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla tukevaksi. Mallissa on otettu huomioon toimeksiantajan liiketoimintaprosessit ja yritysstrategia. Tutkimuksesta rajattiin ulos markkinaspesifit lakiin ja asetuksiin liittyvät asiat. Go-To-Market strategiamalli on jälkeenpäin integroitu osaksi toimeksiantajan toimintaa. Tutkimuksen lopputulokset ovat yleistettävissä myös muille alustatalouden liiketoimintamallilla toimiville digitaalisille markkinapaikoille.
Toimeksiantaja, Quandoo, on ravintoloiden varausjärjestelmien rakentamiseen erikoistunut digitaalinen markkinapaikka, joka yhdistää ravintolat ja asiakkaat toisiinsa. Quandoon platformin kautta asiakkailla on mahdollisuus varata pöytä mistä tahansa ravintolasta reaaliajassa, jotka käyttävät Quandoon varausjärjestelmää. Toimeksiantajalla ei tällä hetkellä ole Go-To-Market strategiamallia, jota käytettäisiin uusien markkinoiden avaamiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta, joissa esitellään alustatalouden liiketoiminnan käynnistämisen ja kasvattamisen sekä Go-To-Market strategioiden osalta merkityksellinen tutkimustieto.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen haastattelututkimus. Tutkimuksessa haastateltiin digitaalisten markkinapaikkojen kansainväliseen kasvuun erikoistuneita henkilöitä, joilla katsottiin olevan syvällistä ensikäden tietoa tutkittavasta ilmiöstä. Haastattelut toteutettiin puolistrukturoituina haastatteluina ja tulokset analysoitiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Tutkimuksen tulosten sekä teoreettisen viitekehyksen perusteella pystyttiin toimeksiantajalle muodostamaan strategiamalli uusien markkinoiden avaamisen tueksi.
Go-To-Market strategiamalli muodostuu kahdesta osasta: Pre-launch- ja Post-launch-vaihe. Pre-launch-vaihe sisältää uuden markkinan käynnistämisen suunnittelun ja markkinatutkimuksen, joka mahdollistaa tehokkaan ja teoreettisesti onnistuneen markkinan avaamisen. Post-launch-vaiheessa toteutetaan Pre-launch-vaiheen suunnitelmat ja käynnistetään uusi markkina käytännössä. Kumpaankin vaiheeseen luodaan oma playbook, joka sisältää kaikki tarvittavat elementit ja toimintakuvaukset, mitä uuden markkinan avaaminen onnistuneesti vaatii.
Opinnäytetyön lopputuotos, eli Pre- ja Post-launch Playbook, on mukautettu toimeksiantajan toimintaa parhaalla mahdollisella tavalla tukevaksi. Mallissa on otettu huomioon toimeksiantajan liiketoimintaprosessit ja yritysstrategia. Tutkimuksesta rajattiin ulos markkinaspesifit lakiin ja asetuksiin liittyvät asiat. Go-To-Market strategiamalli on jälkeenpäin integroitu osaksi toimeksiantajan toimintaa. Tutkimuksen lopputulokset ovat yleistettävissä myös muille alustatalouden liiketoimintamallilla toimiville digitaalisille markkinapaikoille.