Planering av layout och lagerhanteringssystem i reservdelslager
Grankulla, Joel (2023)
Grankulla, Joel
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302102276
Tiivistelmä
Ämnet för mitt examensarbete är lagerlayout och lagerhanteringssystem. Uppgiften var att planera layout som reservdelslagret borde ha samt vilket lagerhanteringssystem som är lämpligast för lagret.
Syftet var att planera en lagerlayout och ett lagerhanteringssystem åt jordbyggnadsföretaget AJ Contract. Detta gjordes för att få ett komplett lager för deras reservdelar som tillhör företagets grävmaskiner och horisontella borrmaskiner. Ett delsyfte var att minska på inköpsproblem och leveranstider för reservdelarna, för att kunna hålla rätt mängd reservdelar i lager så att inte arbetet stannar en längre tid för arbetsmaskinerna. Annat som tillhörde uppgiften var att hålla en god ordning i lagret, för att få ett modernt och digitaliserat lager som har en enkel uppföljning och för att testa hur väl ett sådant lager fungerar för framtida utveckling.
För att få ett så bra planeringsarbete som möjligt inleddes uppgiften med grundlig forskning och undersökning av teori om lager principer, analyser, verktyg och lagerhanteringssystem. Andra metoder som användes var intervjuer och feedback av företagets ledning som ledde till nya och bättre alternativ. För att få en bättre verklig uppfattning av lagrets layout gjordes enkla ritningar i programmet SketchUp, dessa ritningar blev också presenterad och utvärderade av företagets ledning. För att få rätta kriterier för lagerhanteringssystemet gjordes intervjuer med företagets VD, för att hitta det lämpligaste lagerhanteringssystemet blev flera olika system testade och utvärderade.
Resultatet blev vilka principer som skall tas i beaktande under byggskedet och användningen av lagret, vilken hylla som kommer att användas i lagret, hur hyllorna skall placeras för att få mycket förvaringsutrymme och vilket lagerhanteringssystem som skall användas för de reservdelar som kommer att förvaras i lagret. Subject for this bachelor’s thesis is warehouse layout and warehouse system. A plan of what layout the spare parts warehouse should have, and which warehouse management system is most suitable for the warehouse.
The purpose was to plan a warehouse layout and system for the company AJ Contract. Why it was done was to get a complete warehouse for their spare parts that belongs to their digging machines and horizontal drilling machines. It was also done to reduce their purchase problems and delivery times for the spare parts and to always have the right number of spare parts in the warehouse so that the work doesn’t stop a longer time for their machines. It was also done to have the warehouse organized good and to get a modern and digitalized system to the warehouse that’s easy to follow up and it was also done to test how well such a warehouse works for future development.
To get the best possible planning work, I started with thorough research and investigation of the theory of warehouse principles, analyzes, tools and warehouse management systems. The methodology was carried out with the help of interviews and feedback by the company's management that led to new and better options. To get a better real idea of the layout of the warehouse, simple drawings were made in the program SketchUp, these drawings were also presented and evaluated by the company's management. To get the right criteria for the inventory management system, interviews were conducted with the company's CEO. To find the most suitable inventory management system, several different systems were tested and evaluated.
The results show which principles will be considered during the construction phase and use of the warehouse, which shelf will be used in the warehouse, how the shelves will be placed to obtain a lot of storage space and which warehouse management system will be used for the spare parts that will be stored in the warehouse.
Syftet var att planera en lagerlayout och ett lagerhanteringssystem åt jordbyggnadsföretaget AJ Contract. Detta gjordes för att få ett komplett lager för deras reservdelar som tillhör företagets grävmaskiner och horisontella borrmaskiner. Ett delsyfte var att minska på inköpsproblem och leveranstider för reservdelarna, för att kunna hålla rätt mängd reservdelar i lager så att inte arbetet stannar en längre tid för arbetsmaskinerna. Annat som tillhörde uppgiften var att hålla en god ordning i lagret, för att få ett modernt och digitaliserat lager som har en enkel uppföljning och för att testa hur väl ett sådant lager fungerar för framtida utveckling.
För att få ett så bra planeringsarbete som möjligt inleddes uppgiften med grundlig forskning och undersökning av teori om lager principer, analyser, verktyg och lagerhanteringssystem. Andra metoder som användes var intervjuer och feedback av företagets ledning som ledde till nya och bättre alternativ. För att få en bättre verklig uppfattning av lagrets layout gjordes enkla ritningar i programmet SketchUp, dessa ritningar blev också presenterad och utvärderade av företagets ledning. För att få rätta kriterier för lagerhanteringssystemet gjordes intervjuer med företagets VD, för att hitta det lämpligaste lagerhanteringssystemet blev flera olika system testade och utvärderade.
Resultatet blev vilka principer som skall tas i beaktande under byggskedet och användningen av lagret, vilken hylla som kommer att användas i lagret, hur hyllorna skall placeras för att få mycket förvaringsutrymme och vilket lagerhanteringssystem som skall användas för de reservdelar som kommer att förvaras i lagret.
The purpose was to plan a warehouse layout and system for the company AJ Contract. Why it was done was to get a complete warehouse for their spare parts that belongs to their digging machines and horizontal drilling machines. It was also done to reduce their purchase problems and delivery times for the spare parts and to always have the right number of spare parts in the warehouse so that the work doesn’t stop a longer time for their machines. It was also done to have the warehouse organized good and to get a modern and digitalized system to the warehouse that’s easy to follow up and it was also done to test how well such a warehouse works for future development.
To get the best possible planning work, I started with thorough research and investigation of the theory of warehouse principles, analyzes, tools and warehouse management systems. The methodology was carried out with the help of interviews and feedback by the company's management that led to new and better options. To get a better real idea of the layout of the warehouse, simple drawings were made in the program SketchUp, these drawings were also presented and evaluated by the company's management. To get the right criteria for the inventory management system, interviews were conducted with the company's CEO. To find the most suitable inventory management system, several different systems were tested and evaluated.
The results show which principles will be considered during the construction phase and use of the warehouse, which shelf will be used in the warehouse, how the shelves will be placed to obtain a lot of storage space and which warehouse management system will be used for the spare parts that will be stored in the warehouse.