Asiakasosallisuus Yhdistämö-hankkeen kehittämistyössä: kokemuksia ja keinoja onnistumiseen nuorten aikuisten kertomana
Hinkkala, Elisa (2023)
Hinkkala, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302122300
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302122300
Tiivistelmä
Asiakasosallisuus on viime vuosina noussut osaksi sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämistä. Asiakasosallisuudella pyritään vastaamaan paremmin nopeasti muuttuviin palvelutarpeisiin ja kehittämään vaikuttavampia palveluita. Jotta asiakasosallisuus palveluiden kehittämisessä saadaan toteutumaan yhteiskehittämisen tasolla, ammattilaisella tulee olla siihen riittävästi keinoja. Opinnäytetyö toteutettiin Yhdistämö-hankkeelle ja tutkimusaineiston pohjana oli kolme hankkeen toteuttamaa yhteiskehittämisen työpajaa.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla 18–35-vuotiaiden nuorten aikuisten kokemuksia asiakasosallisuudesta palveluiden yhteiskehittämisessä. Tavoitteena oli löytää asioita, jotka huomioimalla työntekijät voivat tulevaisuudessa entistä paremmin toteuttaa asiakasosallisuutta palveluiden yhteiskehittämisessä nuorten aikuisten kanssa. Tutkimuskysymyksiä olivat; millaisia kokemuksia nuorille aikuisille on syntynyt asiakasosallisuudesta palvelujen yhteiskehittämisessä, ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet positiivisesti asiakasosallisuuden kokemukseen palvelujen yhteiskehittämisessä.
Tutkimusvaihe muodostui laadullisesta tutkimuksesta, jonka menetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluissa saaduista vastauksista. Tutkimusaineistoon käytettiin sisällönanalyysia, jonka tuloksista muodostui opinnäytetyön kehittämisosan työpajassa käytetyt teemat. Kehittämisosa toteutui yhdessä nuorten aikuisten ja opinnäytetyön yhteistyötahona toimineen Yhdistämö -hankkeen työntekijöiden kanssa.
Tutkimustulosten perusteella yhteiskehittämisen työpajoihin osallistuminen oli nuorille aikuisille positiivinen kokemus ennakkojännityksestä huolimatta. Asiakasosallisuus antoi nuorelle aikuiselle kokemuksen kuulluksi tulemisesta. Asiakasosallisuuden toteuttamisen positiivisina elementteinä korostui vapaaehtoisuus, hyvät ennakkotiedot, tutun työntekijän läsnäolo, riittävä tuki ja prosessin läpinäkyvyys. Erityistä huomiota tulevaisuudessa tulee kiinnittää siihen, millä tavoin nuoria aikuisia saadaan motivoitua mukaan yhteiskehittämiseen sekä siihen, miten osallisuuden hyödyt saadaan asiakkaalle näkyville.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli kuvailla 18–35-vuotiaiden nuorten aikuisten kokemuksia asiakasosallisuudesta palveluiden yhteiskehittämisessä. Tavoitteena oli löytää asioita, jotka huomioimalla työntekijät voivat tulevaisuudessa entistä paremmin toteuttaa asiakasosallisuutta palveluiden yhteiskehittämisessä nuorten aikuisten kanssa. Tutkimuskysymyksiä olivat; millaisia kokemuksia nuorille aikuisille on syntynyt asiakasosallisuudesta palvelujen yhteiskehittämisessä, ja mitkä tekijät ovat vaikuttaneet positiivisesti asiakasosallisuuden kokemukseen palvelujen yhteiskehittämisessä.
Tutkimusvaihe muodostui laadullisesta tutkimuksesta, jonka menetelmänä oli teemahaastattelu. Tutkimusaineisto koostui teemahaastatteluissa saaduista vastauksista. Tutkimusaineistoon käytettiin sisällönanalyysia, jonka tuloksista muodostui opinnäytetyön kehittämisosan työpajassa käytetyt teemat. Kehittämisosa toteutui yhdessä nuorten aikuisten ja opinnäytetyön yhteistyötahona toimineen Yhdistämö -hankkeen työntekijöiden kanssa.
Tutkimustulosten perusteella yhteiskehittämisen työpajoihin osallistuminen oli nuorille aikuisille positiivinen kokemus ennakkojännityksestä huolimatta. Asiakasosallisuus antoi nuorelle aikuiselle kokemuksen kuulluksi tulemisesta. Asiakasosallisuuden toteuttamisen positiivisina elementteinä korostui vapaaehtoisuus, hyvät ennakkotiedot, tutun työntekijän läsnäolo, riittävä tuki ja prosessin läpinäkyvyys. Erityistä huomiota tulevaisuudessa tulee kiinnittää siihen, millä tavoin nuoria aikuisia saadaan motivoitua mukaan yhteiskehittämiseen sekä siihen, miten osallisuuden hyödyt saadaan asiakkaalle näkyville.