Yrittäjien työkykyjohtaminen
Hämäläinen, Marja (2023)
Hämäläinen, Marja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302092224
Tiivistelmä
Työkykyjohtamisella tarkoitetaan työntekijöiden sekä yrittäjien hyvinvointiin ja työkykyyn ennaltaehkäisevästi vaikuttavaa kokonaisuutta, jonka tavoitteena on hyvinvoivat ja työkykyiset yrittäjät sekä työntekijät. Työkykyjohtamisella voidaan vaikuttaa yrittäjien sekä työntekijöiden riskiin sairastua ja joutua työkyvyttömyyseläkkeelle.
Työeläkeyhtiön tehtävänä on antaa asiakkailleen neuvontaa työkykyriskin hallintaan ja sen ennalta ehkäisyyn liittyen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää suomalaisen työeläkeyhtiön yrittäjäasiakkaille suunnattua digitaalista sisältö- ja palveluratkaisua työkykyjohtamisen teemaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa myös hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja kehittämistyön apuna. Opinäytetyön aluksi keräsin kevään 2022 aikana asiakasymmärrystä haastattelemalla työeläkeyhtiön yrittäjäasiakkaita heidän työkykyyn liittyvistä tarpeistaan. Teemahaastattelujen jälkeen opinnäytetyöni jatkui yrittäjille suunnatun verkkopalveluympäristön ideoinnilla ja kehittämisellä palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen kesän ja syksyn 2022 aikana.
Valitsin opinnäytetyöni palvelumuotoilun viitekehykseksi Stefan Moritzin palvelumuotoilun mallin, jossa on kuusi eri vaihetta: ymmärtäminen, pohtiminen, kehittäminen, suodattaminen, selittäminen ja toteuttaminen. Lopullinen käytäntöön vieminen ja viimeinen Moritzin palvelu muotoilun toteutuksen vaihe jää toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viitekehys ja ideoita työeläkeyhtiön yrittäjille suunnatun verk kopalvelun sisällöksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet sisältöideat on kohdistettu yrittäjien tarpeisiin työkykyriskin hallintaan ja ennaltaehkäisyyn liittyen.
Yrittäjäasiakkaille suunnatun työkykyjohtamisen verkkopalvelun sisältöideoiksi valikoitui mm. työeläkeyhtiön etuuksien ja palveluiden esittely esimerkkien avulla, yrittäjien sosiaaliturvan ja vakuuttamiseen liittyvän neuvonnan selkeyttäminen sekä viestinnällisiä ideoita yrittäjien parempaan tavoitettavuuteen ja palveluun liittyen.
Työeläkeyhtiön tehtävänä on antaa asiakkailleen neuvontaa työkykyriskin hallintaan ja sen ennalta ehkäisyyn liittyen. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää suomalaisen työeläkeyhtiön yrittäjäasiakkaille suunnattua digitaalista sisältö- ja palveluratkaisua työkykyjohtamisen teemaan liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa myös hyödynnettiin palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja kehittämistyön apuna. Opinäytetyön aluksi keräsin kevään 2022 aikana asiakasymmärrystä haastattelemalla työeläkeyhtiön yrittäjäasiakkaita heidän työkykyyn liittyvistä tarpeistaan. Teemahaastattelujen jälkeen opinnäytetyöni jatkui yrittäjille suunnatun verkkopalveluympäristön ideoinnilla ja kehittämisellä palvelumuotoilun työkaluja hyödyntäen kesän ja syksyn 2022 aikana.
Valitsin opinnäytetyöni palvelumuotoilun viitekehykseksi Stefan Moritzin palvelumuotoilun mallin, jossa on kuusi eri vaihetta: ymmärtäminen, pohtiminen, kehittäminen, suodattaminen, selittäminen ja toteuttaminen. Lopullinen käytäntöön vieminen ja viimeinen Moritzin palvelu muotoilun toteutuksen vaihe jää toimeksiantajalle.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi viitekehys ja ideoita työeläkeyhtiön yrittäjille suunnatun verk kopalvelun sisällöksi. Opinnäytetyön tuotoksena syntyneet sisältöideat on kohdistettu yrittäjien tarpeisiin työkykyriskin hallintaan ja ennaltaehkäisyyn liittyen.
Yrittäjäasiakkaille suunnatun työkykyjohtamisen verkkopalvelun sisältöideoiksi valikoitui mm. työeläkeyhtiön etuuksien ja palveluiden esittely esimerkkien avulla, yrittäjien sosiaaliturvan ja vakuuttamiseen liittyvän neuvonnan selkeyttäminen sekä viestinnällisiä ideoita yrittäjien parempaan tavoitettavuuteen ja palveluun liittyen.