Taidekuva näkörajoitteisin aistein
Vatka, Sanna (2022)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302082189
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302082189
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin näkörajoitteisen taiteen yleisön ja näkörajoitteisen taiteilijan lähtökohdista kuvallisen taiteen tekemisen ja sen kokemisen prosessia, miten näkörajoitteisia voidaan huomioida taiteen tekemisessä. Toisaalta pohdittiin taiteilijan mahdollisuuksia jatkaa itse näkörajoitteisena taiteen tekemistä, millaisia haasteita näkörajoite tuo taiteilijalle ja millaisia selviytymiskeinoja työskentelyyn voi löytyä. Tutkimus muodostuu näkörajoitteisena kuvataiteilijana toimimisen ympärille ja kuvallisen taiteen kokemisesta näkörajoitteisena. Käytän termiä taidekuva rajaamaan opinnäytetyössäni taiteellisen aihealueen kaksiulotteiseen kuvapintaiseen taiteeseen käsittäen maalauksen ja piirustuksen.
Laki yhdenvertaisuudesta on parantanut taiteen saavutettavuutta ja kiinnittänyt huomiota myös näkörajoitteisen yleisön tarpeisiin. Kuvatulkkaus esillä olevasta aineistosta, hyvä valaistus, sisutuksen suunnittelu ja erilaiset tekniset apuvälineet näkemisen tukena todettiin olevan keinoja osallistaa näkörajoitteisia kuivataiteen kokemiseen.
Tutkimusaineisto koostui aiheesta aikaisemmin julkaistuista opinnäytetöistä sekä taiteen kokemiseen, näkövammaisuuteen ja saavutettavuuteen liittyvistä tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Tutkielman kuvataiteellinen ja analyyttinen osuus sovelsi tätä aineistoa tutkivaan työskentelyyn näkörajoitteisena kuvataiteilijana, joka taiteellisessa lopputuloksessaan ottaa huomioon sekä näkörajoitteisen yleisön että normaalisti näkevät. Lopputyön tekijä toimi itse tutkimusinstrumenttina, näkörajoitteisena taiteen tekijänä ja kokijana. Näkösuodattimien avulla luodut maalaukset ja piirrokset tarjoavat katsojalle ymmärrystä näkörajoitteisen taidekokemuksesta.
Taideprosessin tuloksena syntyi tietoutta taiteen tekemisen tekniikoista näkörajoitteisena taiteilijana ja taiteen havainnoitsijan taidekokemuksesta. Niissä korostuivat erityisesti värien merkitys, ja käytettävien materiaalien rakenne ja ympäristötekijät, kuten tilan valaistus. The thesis explored the process of making visual art and experiencing it from the perspective of visually impaired audience and the visually impaired artist – how the visually impaired can be considered when making art. On the other hand, the thesis discusses the possibilities of an artist to continue making art while visually impaired – what kind of challenges the visual impairment brings to the artist, and what kind of coping methods can be found for working. The research is formed around working as a visually impaired visual artist and experiencing visual art as a visually impaired person. In my thesis, I use the term Art Picture to the artistic subject area to two-dimensional pictorial art, including painting and drawing.
The law on equality has improved the accessibility of art and paid attention to the needs of visually impaired audience as well. Image interpretation of the material on display, good lighting, interior design, and various technical aids to support vision were found to be ways to involve the visually impaired in experiencing fine art.
The research material consisted of previously published theses on the subject as well as studies and literature related to the experience of art, visual impairment and accessibility. The visual art project and analytical part of the thesis were suitable for reflecting this material as a visually impaired visual artist who considers both the visually impaired audience and the normally sighted audience in his artistic results. The author of the final work acted herself as the research instrument, visually impaired artist and experiencer. The paintings and drawings created with the help of visual filters offer the viewer an understanding of the art experience of a visually impaired person.
As a result of the art process, knowledge was created about the techniques of making art as a visually impaired artist and the art experience of a visually impaired art observer. Particularly emphasized were the meaning of colors, the structure of materials used, and environmental factors such as lighting of the space.
Laki yhdenvertaisuudesta on parantanut taiteen saavutettavuutta ja kiinnittänyt huomiota myös näkörajoitteisen yleisön tarpeisiin. Kuvatulkkaus esillä olevasta aineistosta, hyvä valaistus, sisutuksen suunnittelu ja erilaiset tekniset apuvälineet näkemisen tukena todettiin olevan keinoja osallistaa näkörajoitteisia kuivataiteen kokemiseen.
Tutkimusaineisto koostui aiheesta aikaisemmin julkaistuista opinnäytetöistä sekä taiteen kokemiseen, näkövammaisuuteen ja saavutettavuuteen liittyvistä tutkimuksista sekä kirjallisuudesta. Tutkielman kuvataiteellinen ja analyyttinen osuus sovelsi tätä aineistoa tutkivaan työskentelyyn näkörajoitteisena kuvataiteilijana, joka taiteellisessa lopputuloksessaan ottaa huomioon sekä näkörajoitteisen yleisön että normaalisti näkevät. Lopputyön tekijä toimi itse tutkimusinstrumenttina, näkörajoitteisena taiteen tekijänä ja kokijana. Näkösuodattimien avulla luodut maalaukset ja piirrokset tarjoavat katsojalle ymmärrystä näkörajoitteisen taidekokemuksesta.
Taideprosessin tuloksena syntyi tietoutta taiteen tekemisen tekniikoista näkörajoitteisena taiteilijana ja taiteen havainnoitsijan taidekokemuksesta. Niissä korostuivat erityisesti värien merkitys, ja käytettävien materiaalien rakenne ja ympäristötekijät, kuten tilan valaistus.
The law on equality has improved the accessibility of art and paid attention to the needs of visually impaired audience as well. Image interpretation of the material on display, good lighting, interior design, and various technical aids to support vision were found to be ways to involve the visually impaired in experiencing fine art.
The research material consisted of previously published theses on the subject as well as studies and literature related to the experience of art, visual impairment and accessibility. The visual art project and analytical part of the thesis were suitable for reflecting this material as a visually impaired visual artist who considers both the visually impaired audience and the normally sighted audience in his artistic results. The author of the final work acted herself as the research instrument, visually impaired artist and experiencer. The paintings and drawings created with the help of visual filters offer the viewer an understanding of the art experience of a visually impaired person.
As a result of the art process, knowledge was created about the techniques of making art as a visually impaired artist and the art experience of a visually impaired art observer. Particularly emphasized were the meaning of colors, the structure of materials used, and environmental factors such as lighting of the space.