Hyvinvointiteknologiaosaaminen vahvistuu monialaisena yhteistyönä: KARITA-hankkeen tuloksia osaamisen kehittämisestä
Editoija
Imeläinen, Sanna
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-444-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-827-444-8
Tiivistelmä
Hyvinvointiteknologian käyttöönotto ja käyttöönoton johtaminen vaatii tietoja ja erilaisia taitoja sekä ennen kaikkea asennetta. Osaaminen vahvistuu erityisesti tarkastelemalla arvoja ja eettisiä näkökulmia sekä valmiuksia yhteiskunnan muutoksiin ja uusiin toimintatapoihin. Uusilla hyvinvointialueilla kehitetään ja
otetaan käyttöön uutta teknologiaa kiihtyvällä tahdilla. Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI) -ohjelmassa on edistetty uusien teknologioiden hyödyntämistä kotona asumisessa, kotihoidossa ja kotiin tuotavissa palveluissa. Ohjelmaa on toteutettu kuudessa alueellisessa hankkeessa.
LAB-ammattikorkeakoulu on ollut mukana KARITA (Kotona asumista rohkeasti ja itsenäisesti teknologian avulla) -hankkeessa Etelä-Karjalan alueella. Oppilaitokset voivat vahvistaa kotona asumista tukevan hyvinvointiteknologian kehitystä ja sen käyttöönottoa valmentamalla ja kouluttamalla niin tulevia soteammattilaisia kuin alueiden henkilöstöä. Työntekijöiden osaamistarpeiden tunnistaminen on osa osaamisen johtamista ja auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. KARITA-hankkeen pääkohderyhmänä olivat ikääntyvät kansalaiset eli seniorit, mutta LAB-ammattikorkeakoulun tavoitteena on ollut sekä ammattikorkeakoulun että sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön osaamisen lisääminen hyvinvointiteknologiaa käyttöön otettaessa. Sujuvalla käyttöönottoprosessilla on vaikutuksia muun muassa asiakas- ja potilasturvallisuuteen, henkilöstön työhyvinvointiin ja kustannustehokkuuteen. LAB-ammattikorkeakoulussa järjestettiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) kotiin vietävien
palvelujen esihenkilöille ja henkilöstölle valmennus- ja simulaatiokoulutusta. Osallistujat kokivat koulutukset ja tapaamiset erittäin hyödyllisiksi ja tarpeellisiksi.
Lisäksi hanke mahdollisti kymmenelle ammattikorkeakoulun opettajalle viikon työelämäjakson, jonka aikana opettajien tieto ja osaaminen hyvinvointiteknologiasta ja digitaalisista palveluista vahvistui. Tarkoituksena on saada opiskelijoille eli tuleville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä tietoa että taitoja tulevaisuuden työelämän osaamistarpeisiin. Hankkeessa on kehitetty myös ammattikorkeakoulun oppimisympäristöjä vastaamaan yhteiskunnan muutokseen hyvinvointiteknologian lisääntyessä. Soveltuvat oppimisympäristöt takaavat puitteet osaamisen kehittymiselle.
Välttyäksemme väärinkäsityksiltä, tarvitsemme jatkossakin laajaa yhteiskunnallista keskustelua hyvinvointiteknologiaan liittyvistä asenteista, arvoista ja eettisistä näkökulmista. Ikääntyvien määrän kasvaessa on tarpeen tarkastella turvallisuutta eri vaihtoehtojen kautta. Olemme julkaisseet hankkeen tuloksia jo aiemmin niin blogiteksteinä kuin artikkeleina ja toimintamallien kuvaukset löytyvät myös Innokylästä. Hanke päättyi joulukuussa 2022, joten esittelemme tässä julkaisussa keskeisiä tuloksia ja näkökulmia loppuraportin tukena. Hyvinvointiteknologiaosaamisen kehittämisessä ja hyvinvointiteknologian jalkauttamisessa on tärkeää huomioida niin henkilöstön kuin myös ikääntyvien oma ääni ja heidän toiveensa. Mielenkiintoisen näkökulman tuo myös Suomeen opiskelemaan tulleiden filippiiniläisten hoitajien käsitykset ja kokemukset hyvinvointiteknologiasta. Suomalainen koulutus kiinnostaa ja kansainvälisiä sote-opiskelijoita on saatu joukkoon mukavasti.
Hankkeen asiantuntijoiden kirjoittamissa artikkeleissa on tuotu esille paljon tärkeitä huomioita ja jatkokehittämistarpeita, joita kannattaa hyödyntää.
otetaan käyttöön uutta teknologiaa kiihtyvällä tahdilla. Kotona asumisen teknologiat ikäihmisille (KATI) -ohjelmassa on edistetty uusien teknologioiden hyödyntämistä kotona asumisessa, kotihoidossa ja kotiin tuotavissa palveluissa. Ohjelmaa on toteutettu kuudessa alueellisessa hankkeessa.
LAB-ammattikorkeakoulu on ollut mukana KARITA (Kotona asumista rohkeasti ja itsenäisesti teknologian avulla) -hankkeessa Etelä-Karjalan alueella. Oppilaitokset voivat vahvistaa kotona asumista tukevan hyvinvointiteknologian kehitystä ja sen käyttöönottoa valmentamalla ja kouluttamalla niin tulevia soteammattilaisia kuin alueiden henkilöstöä. Työntekijöiden osaamistarpeiden tunnistaminen on osa osaamisen johtamista ja auttaa tavoitteiden saavuttamisessa. KARITA-hankkeen pääkohderyhmänä olivat ikääntyvät kansalaiset eli seniorit, mutta LAB-ammattikorkeakoulun tavoitteena on ollut sekä ammattikorkeakoulun että sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstön osaamisen lisääminen hyvinvointiteknologiaa käyttöön otettaessa. Sujuvalla käyttöönottoprosessilla on vaikutuksia muun muassa asiakas- ja potilasturvallisuuteen, henkilöstön työhyvinvointiin ja kustannustehokkuuteen. LAB-ammattikorkeakoulussa järjestettiin Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin (Eksote) kotiin vietävien
palvelujen esihenkilöille ja henkilöstölle valmennus- ja simulaatiokoulutusta. Osallistujat kokivat koulutukset ja tapaamiset erittäin hyödyllisiksi ja tarpeellisiksi.
Lisäksi hanke mahdollisti kymmenelle ammattikorkeakoulun opettajalle viikon työelämäjakson, jonka aikana opettajien tieto ja osaaminen hyvinvointiteknologiasta ja digitaalisista palveluista vahvistui. Tarkoituksena on saada opiskelijoille eli tuleville sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille sekä tietoa että taitoja tulevaisuuden työelämän osaamistarpeisiin. Hankkeessa on kehitetty myös ammattikorkeakoulun oppimisympäristöjä vastaamaan yhteiskunnan muutokseen hyvinvointiteknologian lisääntyessä. Soveltuvat oppimisympäristöt takaavat puitteet osaamisen kehittymiselle.
Välttyäksemme väärinkäsityksiltä, tarvitsemme jatkossakin laajaa yhteiskunnallista keskustelua hyvinvointiteknologiaan liittyvistä asenteista, arvoista ja eettisistä näkökulmista. Ikääntyvien määrän kasvaessa on tarpeen tarkastella turvallisuutta eri vaihtoehtojen kautta. Olemme julkaisseet hankkeen tuloksia jo aiemmin niin blogiteksteinä kuin artikkeleina ja toimintamallien kuvaukset löytyvät myös Innokylästä. Hanke päättyi joulukuussa 2022, joten esittelemme tässä julkaisussa keskeisiä tuloksia ja näkökulmia loppuraportin tukena. Hyvinvointiteknologiaosaamisen kehittämisessä ja hyvinvointiteknologian jalkauttamisessa on tärkeää huomioida niin henkilöstön kuin myös ikääntyvien oma ääni ja heidän toiveensa. Mielenkiintoisen näkökulman tuo myös Suomeen opiskelemaan tulleiden filippiiniläisten hoitajien käsitykset ja kokemukset hyvinvointiteknologiasta. Suomalainen koulutus kiinnostaa ja kansainvälisiä sote-opiskelijoita on saatu joukkoon mukavasti.
Hankkeen asiantuntijoiden kirjoittamissa artikkeleissa on tuotu esille paljon tärkeitä huomioita ja jatkokehittämistarpeita, joita kannattaa hyödyntää.