Vaarallisten aineiden ajolupakouluttajakoulutuksen kehittäminen
Koskenniska, Juha (2014)
Koskenniska, Juha
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061012349
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli luoda koulutustuote Jyväskylän liikenneopettajaopiston koulutustarjontaan, joka olisi suunnattu vaarallisten aineiden ajolupakouluttajille (ADR-kouluttajille) tai –kouluttajiksi aikoville. Tavoitteena oli saada aikaiseksi koulutuksen sisältö ja toteutusmalli.
Lainsäädäntö ei tunne ADR-ajolupakouluttajakoulutusta eikä kouluttajalle aseteta lain-säädännössä tarkkoja osaamisvaatimuksia. Työssä tarkastelin kouluttajan osaamisvaatimuksia siitä näkökulmasta, mitä asioita ADR-ajolupakoulutuksessa tulee opettaa ja mitä eri ADR-kursseja on olemassa ja kuinka lainsäädäntö edellyttää ADR-ajolupakoulutusta toteutettavan. Merkittävä osa aineistosta muodostui vaarallisten aineiden maantiekuljetuksia koskevasta lainsäädännöstä. Aineistona olivat myös viranomaisten, Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin, julkaisut, tutkimukset ja raportit sekä näiden viranomaisten määräykset ja heidän nettisivustot. Lisäksi työssä hyödynnettiin viranomaistahon haastatteluja ja ajolupakouluttajille tehdyn kyselyn tuloksia.
Teorian, haastattelujen ja omien kokemusten analysoinnin perusteella syntyi kehitysehdotus. Kehitysehdotuksena on kohderyhmälle suunnattu vaarallisten aineiden ajolupa-kouluttajakoulutuksen sisältö- ja toteutusmalli. Työn tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Jyväskylän liikenneopettajaopiston koulutustarjonnassa.
Työn edetessä syntyi kaksi jatkokehitysedotusta varsinaisen kehitysehdotuksen lisäksi. Jatkossa uutta tutkimusta voi kohdentaa niihin.
Lainsäädäntö ei tunne ADR-ajolupakouluttajakoulutusta eikä kouluttajalle aseteta lain-säädännössä tarkkoja osaamisvaatimuksia. Työssä tarkastelin kouluttajan osaamisvaatimuksia siitä näkökulmasta, mitä asioita ADR-ajolupakoulutuksessa tulee opettaa ja mitä eri ADR-kursseja on olemassa ja kuinka lainsäädäntö edellyttää ADR-ajolupakoulutusta toteutettavan. Merkittävä osa aineistosta muodostui vaarallisten aineiden maantiekuljetuksia koskevasta lainsäädännöstä. Aineistona olivat myös viranomaisten, Liikenne- ja viestintäministeriön sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin, julkaisut, tutkimukset ja raportit sekä näiden viranomaisten määräykset ja heidän nettisivustot. Lisäksi työssä hyödynnettiin viranomaistahon haastatteluja ja ajolupakouluttajille tehdyn kyselyn tuloksia.
Teorian, haastattelujen ja omien kokemusten analysoinnin perusteella syntyi kehitysehdotus. Kehitysehdotuksena on kohderyhmälle suunnattu vaarallisten aineiden ajolupa-kouluttajakoulutuksen sisältö- ja toteutusmalli. Työn tuloksia voidaan jatkossa hyödyntää Jyväskylän liikenneopettajaopiston koulutustarjonnassa.
Työn edetessä syntyi kaksi jatkokehitysedotusta varsinaisen kehitysehdotuksen lisäksi. Jatkossa uutta tutkimusta voi kohdentaa niihin.