Ajantasakuvapalvelun konsepti
Säilä, Patrik (2023)
Säilä, Patrik
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072140
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302072140
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Etteplan Finland Oy. Yrityksellä on Suomessa noin 2000 työntekijää useilla eri paikkakunnilla liikevaihdon ollessa noin 140 miljoonaa euroa. Yritys on teknologiapalveluyhtiö, joka tuottaa laite- ja laitossuunnittelua, ohjelmistojärjestelmiä ja sulautettuja järjestelmiä sekä teknistä dokumentointia.
Etteplan Finland Oy myi asiakkaalle teknisen dokumentaation ajantasakuvapalvelun pilottihankkeen. Tarkoituksena oli päivittää asiakkaan valitseman tehdasrakennuksen tekninen dokumentaatio ajan tasalle. Päivitys oli sovittu koskemaan LVI-piirustuksia sisältäen tehdasrakennuksen lämmitys-, käyttövesi- ja ilmanvaihtojärjestelmät. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa palvelukuvaus, kehittää ajantasakuvapalvelua jatkuvan palvelun mahdollistamiseksi sekä kartoittaa palvelun hyötyjä asiakkaalle.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä palvelumuotoiluun ja teknisen dokumentaation teoriaan, jotka olivat tärkeitä aiheita tuotettaessa ajantasakuvapalvelua. Palvelua pyrittiin kehittämään osallistamalla asiakas mukaan prosessiin, ymmärtämällä tarpeet ja toiveet sekä yhteensovittamalla palvelu asiakkaan kanssa. Teknisen dokumentaation päivityksessä laatuajattelu oli läsnä prosessissa. Jatkuva parantaminen muodosti merkittävän osan pilottihankkeesta.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi teknisen dokumentaation ajantasakuvapalvelun konsepti. Palvelukuvaus toimii yhteistyömallina yrityksen ja asiakkaan välillä kuvaten ajantasakuvapalvelun tilaus- ja toimitusprosessit sekä palvelun sisällön. Tiedon- ja työnhallintajärjestelmäksi otettiin käyttöön tikettijärjestelmä, jonka avulla saadaan tietoa tehdasalueen teknisen dokumentaation ajantasaisuudesta tiedolla johtamista varten. Suunniteltaessa laajennus- tai muutosprojekteja tehdasalueelle voidaan tikettijärjestelmän avulla nähdä mahdolliset puutteet alueen teknisessä dokumentaatiossa ja päivittää ne ajan tasalle ennen tärkeitä päätöksiä. Yksityiskohtainen asiakkaaseen liittyvä materiaali on sisällytetty liitteeseen, joka on salattu julkisessa versiossa.
Etteplan Finland Oy myi asiakkaalle teknisen dokumentaation ajantasakuvapalvelun pilottihankkeen. Tarkoituksena oli päivittää asiakkaan valitseman tehdasrakennuksen tekninen dokumentaatio ajan tasalle. Päivitys oli sovittu koskemaan LVI-piirustuksia sisältäen tehdasrakennuksen lämmitys-, käyttövesi- ja ilmanvaihtojärjestelmät. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa palvelukuvaus, kehittää ajantasakuvapalvelua jatkuvan palvelun mahdollistamiseksi sekä kartoittaa palvelun hyötyjä asiakkaalle.
Opinnäytetyö aloitettiin perehtymällä palvelumuotoiluun ja teknisen dokumentaation teoriaan, jotka olivat tärkeitä aiheita tuotettaessa ajantasakuvapalvelua. Palvelua pyrittiin kehittämään osallistamalla asiakas mukaan prosessiin, ymmärtämällä tarpeet ja toiveet sekä yhteensovittamalla palvelu asiakkaan kanssa. Teknisen dokumentaation päivityksessä laatuajattelu oli läsnä prosessissa. Jatkuva parantaminen muodosti merkittävän osan pilottihankkeesta.
Tuloksena opinnäytetyöstä syntyi teknisen dokumentaation ajantasakuvapalvelun konsepti. Palvelukuvaus toimii yhteistyömallina yrityksen ja asiakkaan välillä kuvaten ajantasakuvapalvelun tilaus- ja toimitusprosessit sekä palvelun sisällön. Tiedon- ja työnhallintajärjestelmäksi otettiin käyttöön tikettijärjestelmä, jonka avulla saadaan tietoa tehdasalueen teknisen dokumentaation ajantasaisuudesta tiedolla johtamista varten. Suunniteltaessa laajennus- tai muutosprojekteja tehdasalueelle voidaan tikettijärjestelmän avulla nähdä mahdolliset puutteet alueen teknisessä dokumentaatiossa ja päivittää ne ajan tasalle ennen tärkeitä päätöksiä. Yksityiskohtainen asiakkaaseen liittyvä materiaali on sisällytetty liitteeseen, joka on salattu julkisessa versiossa.