Rakennushankkeen projektijohtaminen : hyvän projektijohtamisen kehittäminen
Parvikoski, Tanja (2022)
Parvikoski, Tanja
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302062057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302062057
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin rakennushankkeita ja projektijohtamista alan kirjallisuuden perusteella. Kirjallisuuskatsauksen avulla on avattu tarkemmin rakennushankkeen vaiheet, vastuut, velvollisuudet, urakkamuodot ja jonkin verran rakennusalan yleisimpiä sopimusehtoja YSE 1998:n sekä konsulttitoiminnan KSE 2013:n ehtoja.
Olemassa olevaan kirjallisuuteen perustuen on avattu tarkemmin, mitä on projektijohtaminen. Molemmissa osa-alueissa on haettu tutkimustietoa rakennushankkeiden projektijohtamisesta. Tutkimustietoa, joka olisi perustunut suoraan asiakastyytyväisyyteen ja rakennushankkeen projektijohtamisen laatuun, ei ollut saatavilla ns. laadullisena tutkimuksena. Ne ovat varmasti usein myös asiakassalaisuuksia, jonka takia niitä ei ole yleisesti jaettavissa.
Tässä tutkimuksessa teetettiin sähköinen kyselytutkimus 80 henkilölle, jotka ovat olleet jossakin roolissa rakennushankkeissa. Kyselyn tarkoitus oli saada konkreettista tietoa siitä, miten tyytyväisiä ollaan nykytilanteen projektijohtamiseen. Kyselyn tulosten pohjalta on analysoitu, mitä arvostetaan nykypäivän rakennushankkeiden projektijohtamisessa ja miksi jokin hanke ei ole onnistunutkaan toivotulla tavalla. Samoin on tiedusteltu sitä, miten asioita voisi tulevaisuudessa parantaa. Työn viimeisessä osuudessa tuodaan ehdotuksia rakennushankkeiden projektijohtamisen parantamiseksi.
Olemassa olevaan kirjallisuuteen perustuen on avattu tarkemmin, mitä on projektijohtaminen. Molemmissa osa-alueissa on haettu tutkimustietoa rakennushankkeiden projektijohtamisesta. Tutkimustietoa, joka olisi perustunut suoraan asiakastyytyväisyyteen ja rakennushankkeen projektijohtamisen laatuun, ei ollut saatavilla ns. laadullisena tutkimuksena. Ne ovat varmasti usein myös asiakassalaisuuksia, jonka takia niitä ei ole yleisesti jaettavissa.
Tässä tutkimuksessa teetettiin sähköinen kyselytutkimus 80 henkilölle, jotka ovat olleet jossakin roolissa rakennushankkeissa. Kyselyn tarkoitus oli saada konkreettista tietoa siitä, miten tyytyväisiä ollaan nykytilanteen projektijohtamiseen. Kyselyn tulosten pohjalta on analysoitu, mitä arvostetaan nykypäivän rakennushankkeiden projektijohtamisessa ja miksi jokin hanke ei ole onnistunutkaan toivotulla tavalla. Samoin on tiedusteltu sitä, miten asioita voisi tulevaisuudessa parantaa. Työn viimeisessä osuudessa tuodaan ehdotuksia rakennushankkeiden projektijohtamisen parantamiseksi.