ADHD nuoren ja perheen tukeminen
Suomela, Iris; Kjäll, Arttu (2023)
Suomela, Iris
Kjäll, Arttu
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202302032002
Tiivistelmä
ADHD lisää oppimisvaikeuksia ja alhainen koulutustaso on yhteydessä suurempaan syrjäytymisriskiin. Ilman oikeanlaista tukea ADHD-nuori altistuu eri elämänosa-alueiden ongelmiin. ADHD-nuorten vanhemmat ovat kokeneet tuen saamisen ja hakemisen vaikeaksi. Nuorten vanhemmat ovat kuormittuneita ADHD-nuoren oireilusta, ja vanhempien kokema stressi vaikuttaa koko perheen jaksamiseen. Nuoruusiässä aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöön tukea saaneet ovat saaneet todennäköisemmin koulut käytyä ja päätyneet työelämään, kuin ne, jotka eivät ole saaneet tukea ADHD:n oireisiin.
Tässä opinnäytetyössä etsitään ajantasaista tutkittua tietoa saatavilla olevista tukikeinoista ja -muodoista ADHD-nuorelle ja hänen perheelleen. Opinnäytetyön prosessin yhteydessä kerätty tieto auttaa kartoittamaan ADHD-nuorten ja perheiden saatavilla olevien tukitoimien kehittämiskohteita ja täten edistämään tukitoimien saatavuutta ja löydettävyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista tukea ADHD-nuorille ja perheille on olemassa. Tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden ja opiskelijoiden tietoutta ADHD-nuorille ja perheille saatavilla olevista tukitoimista ja tukikeinoista. Opinnäytetyössä vastataan kysymyksiin: Millaista tukea ADHD nuorille ja perheille on saatavilla?
Miksi ADHD nuoren ja perheen tukeminen on tärkeää?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin Medic-, Medline-, CINAHL- ja PubMed-tietokannoista. Tutkimusaineistoiksi valikoitui kolme englanninkielistä tutkimusta ja kolme suomenkielistä tutkimusta, joista kaikki olivat vuoden 2010 jälkeen tehtyjä tutkimuksia. Aineiston analysointi toteutettiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että vanhempien ja lapsen varhaislapsuusiän kommunikointi vaikuttaa nuoruusiän aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden kehittymiseen. ADHD-nuorella on haasteita vertaissuhteissa, koska sosiaalisten vihjeiden havainnointi on haastavaa. ADHD kohottaa syrjäytymisriskiä. Kuitenkin varhaisella tuella on mahdollista ehkäistä ADHD-nuoren syrjäytymistä. ADHD-nuorten vanhemmat tulee ottaa huomioon nuoren hoidossa. Vanhemmat ovat usein kuormittuneita ADHD-nuoren oireilusta ja tukemalla vanhempia edesautetaan heidän osallistumistansa nuoren hoitoon. Tukea on haettavissa Kelalta. Kela järjestää erilaisia kuntoutustoimintoja. ADHD-liitolta voi saada vertaistukea, vanhemmat ovat hyötyneet erityisesti vertaistuesta muiden vastaavassa tilanteessa olevilta perheiltä.
Tässä opinnäytetyössä etsitään ajantasaista tutkittua tietoa saatavilla olevista tukikeinoista ja -muodoista ADHD-nuorelle ja hänen perheelleen. Opinnäytetyön prosessin yhteydessä kerätty tieto auttaa kartoittamaan ADHD-nuorten ja perheiden saatavilla olevien tukitoimien kehittämiskohteita ja täten edistämään tukitoimien saatavuutta ja löydettävyyttä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälaista tukea ADHD-nuorille ja perheille on olemassa. Tavoitteena oli lisätä sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden ja opiskelijoiden tietoutta ADHD-nuorille ja perheille saatavilla olevista tukitoimista ja tukikeinoista. Opinnäytetyössä vastataan kysymyksiin: Millaista tukea ADHD nuorille ja perheille on saatavilla?
Miksi ADHD nuoren ja perheen tukeminen on tärkeää?
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Aineistoa kerättiin Medic-, Medline-, CINAHL- ja PubMed-tietokannoista. Tutkimusaineistoiksi valikoitui kolme englanninkielistä tutkimusta ja kolme suomenkielistä tutkimusta, joista kaikki olivat vuoden 2010 jälkeen tehtyjä tutkimuksia. Aineiston analysointi toteutettiin käyttämällä induktiivista sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tulokset osoittivat, että vanhempien ja lapsen varhaislapsuusiän kommunikointi vaikuttaa nuoruusiän aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden kehittymiseen. ADHD-nuorella on haasteita vertaissuhteissa, koska sosiaalisten vihjeiden havainnointi on haastavaa. ADHD kohottaa syrjäytymisriskiä. Kuitenkin varhaisella tuella on mahdollista ehkäistä ADHD-nuoren syrjäytymistä. ADHD-nuorten vanhemmat tulee ottaa huomioon nuoren hoidossa. Vanhemmat ovat usein kuormittuneita ADHD-nuoren oireilusta ja tukemalla vanhempia edesautetaan heidän osallistumistansa nuoren hoitoon. Tukea on haettavissa Kelalta. Kela järjestää erilaisia kuntoutustoimintoja. ADHD-liitolta voi saada vertaistukea, vanhemmat ovat hyötyneet erityisesti vertaistuesta muiden vastaavassa tilanteessa olevilta perheiltä.