Kansainvälinen asiakashankinta videotuotantoyrityksessä: case: Király Production Oy
Laakkonen, Erika; Lagus, Jesse (2023)
Laakkonen, Erika
Lagus, Jesse
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311881
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301311881
Tiivistelmä
Toteutimme opinnäytetyömme tapaustutkimuksena, ja työn tilaajana toimi Király Production Oy. Király on videoiden jälkituotantoon erikoistunut yritys, jonka päätuote on asiakkaan toiveiden mukainen valmis video. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata kysymykseen: Mitä keinoja videopalveluita tuottavalla yrityksellä on tehostaa asiakashankintaprosessiaan ja laajentaa toimintaansa kansainvälisille markkinoille?
Tietopohjan työllemme loi asiakashankinta, liiketoiminnan kansainvälistyminen sekä yritysmarkkinointi. Tietopohjassa tarkastelemme asiakashankinnan prosessia sekä siihen kuluvia resursseja. Käsittelemme syitä ja mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnan kansainvälistymiselle. Koska markkinointi on asiakashankinnan ydintä, halusimme yhdistää yritysmarkkinoinnin aspektin tietopohjaamme. Tietopohjassa avaamme työmme avainsanat.
Käytimme opinnäytetyössä kolmea aineistonhankintamenetelmää, jotka olivat haastattelu, aivoriihi ja benchmarking. Haastattelun avulla selvitimme yritysten palvelun tai tuotteen onnistumiseen johtaneita syitä, kansainvälistymisen motiiveja sekä mahdollisia riskejä. Aivoriihi toteutettiin tilaajan kanssa, ja sen avulla yritimme tuottaa ideoita kansainvälisen yhteistyön toimivuutta lisääviin toimiin. Benchmarking keskittyi kilpailevien yritysten analysointiin ja erityisesti siihen, mitä edellytyksiä yritysten kansainvälistyminen vaatii.
Tuloksien perusteella voidaan sanoa, että kansainvälinen asiakashankinta tai asiakashankinta yleensä videotuotantoalalla on pitkälti kiinni vuorovaikutustaidoista ja aktiivisesta verkostoitumisesta. Kun tuote on kunnossa, on vain kyse oikean yhteistyökumppanin löytämisestä. Työstä syntyi kolme kehitysehdotusta, jotka esitämme konkreettisina toimenpiteinä. Kehitysehdotuksia ovat löydettävyyden parantaminen, liiketoimintasuunnitelma ja tapaamiskalenteri.
Tietopohjan työllemme loi asiakashankinta, liiketoiminnan kansainvälistyminen sekä yritysmarkkinointi. Tietopohjassa tarkastelemme asiakashankinnan prosessia sekä siihen kuluvia resursseja. Käsittelemme syitä ja mahdollisuuksia yrityksen liiketoiminnan kansainvälistymiselle. Koska markkinointi on asiakashankinnan ydintä, halusimme yhdistää yritysmarkkinoinnin aspektin tietopohjaamme. Tietopohjassa avaamme työmme avainsanat.
Käytimme opinnäytetyössä kolmea aineistonhankintamenetelmää, jotka olivat haastattelu, aivoriihi ja benchmarking. Haastattelun avulla selvitimme yritysten palvelun tai tuotteen onnistumiseen johtaneita syitä, kansainvälistymisen motiiveja sekä mahdollisia riskejä. Aivoriihi toteutettiin tilaajan kanssa, ja sen avulla yritimme tuottaa ideoita kansainvälisen yhteistyön toimivuutta lisääviin toimiin. Benchmarking keskittyi kilpailevien yritysten analysointiin ja erityisesti siihen, mitä edellytyksiä yritysten kansainvälistyminen vaatii.
Tuloksien perusteella voidaan sanoa, että kansainvälinen asiakashankinta tai asiakashankinta yleensä videotuotantoalalla on pitkälti kiinni vuorovaikutustaidoista ja aktiivisesta verkostoitumisesta. Kun tuote on kunnossa, on vain kyse oikean yhteistyökumppanin löytämisestä. Työstä syntyi kolme kehitysehdotusta, jotka esitämme konkreettisina toimenpiteinä. Kehitysehdotuksia ovat löydettävyyden parantaminen, liiketoimintasuunnitelma ja tapaamiskalenteri.