Lapsiperheiden tuki: palveluiden kriisiportaali
Sukava, Joonatan; Tenhunen, Emilia (2023)
Sukava, Joonatan
Tenhunen, Emilia
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301301848
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tavoitteena oli auttaa akuutissa tai pitkäkestoisessa kriisissä olevia lapsiperheitä löytämään oikeanlaista apua oikeaan aikaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli kerätä eri viranomaisten ja järjestöjen tarjoamia maksuttomia palveluita, jotka tukevat helsinkiläisten lapsiperheiden jaksamista ja vanhemmuutta. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Mannerheimin Lastensuojeluliiton Helsingin yhdistyksen kanssa. Kriisiportaali suunniteltiin ja toteutettiin perustuen annettuun projektikuvaukseen sekä lähdekirjallisuuteen. Kriisiportaali piti sisällään Helsingin alueella lapsiperheille palveluja tarjoavien toimijoiden lyhyen palvelukuvauksen sekä palvelun verkko-osoitteen digitaalisesti yhdessä paikassa. Kokosimme Kriisiportaaliin 48 eri palvelua, jotka jaoimme käytön helpottamiseksi neljään eri kategoriaan; vanhemmuuden tuki, vertaistoiminta, konkreettista apua arkeen sekä lapsille ja nuorille.
Kriisiportaali esitettiin projektista vastaavalle toiminnanjohtajalle, jolta kerättiin palaute Kriisiportaalin sisällöstä. Palaute kerättiin kyselylomakkeella, jonka pystyi täyttämään tietokoneella. Toiminnanjohtajan oli mahdollista antaa palautetta Kriisiportaalin selkeydestä, palveluiden kuvauksesta, sopivuudesta aiheeseen, jonkin palvelun puuttumisesta sekä avoimella palautteella, jossa sai vapaasti esittää tehtyjä havaintoja tuotoksesta. Toiminnanjohtaja arvioi, että kerätyt verkko-osoitteet olivat relevantteja sekä palveluiden kuvaukset tiiviitä ja kattavia. Toiminnanjohtaja ehdotti muutamia erityisryhmille suunnattujen palveluiden lisäyksiä Kriisiportaaliin sekä tarkennusta muutamien palvelujen kuvauksiin. Lopullisessa versiossa arvioitiin, mitkä lisäykset sekä muutokset olivat tarpeellisia ja niiden pohjalta tehtiin muutokset Kriisiportaaliin. The target of the thesis was to help families with children in an acute or long-term crisis to find the right kind of help at the right time. The purpose of our thesis was to collect free services offered by various authorities and organizations, which support the coping and parenting of families with children in Helsinki. The thesis was carried out in cooperation with the Helsinki department of Mannerheim League for Child Welfare. The Crisis Portal was designed and implemented based on the given project description and source literature. The Crisis Portal contained a short service description of the operators’ providing services to families with children in Helsinki area, as well as the web address of the service digitally in one place. In conclusion the was 48 different services in the Crisis Portal, which was divided into four different categories for ease of use: parenting support, peer activities, concrete help for everyday life and for children and young people.
The Crisis Portal was presented to the executive director in charge of the project from, who was given the task of filling out a feedback survey. The feedback was collected using a questionnaire that could be filled in on a computer. The executive director was able to give feedback on the clarity of the Crisis Portal, the description of the services, their suitability for the topic, the lack of a service, and open feedback, where they were free to present observations on the output. The executive director assessed that the web addresses collected were relevant and that the descriptions of the services were concise and comprehensive. The executive director suggested a few additions to the Crisis Portal for services naimed at special groups, as well as a clarification of the descriptions of a few services. The final version assessed which additions and changes were necessary and based on them, changes were made to the Crisis Portal.
Kriisiportaali esitettiin projektista vastaavalle toiminnanjohtajalle, jolta kerättiin palaute Kriisiportaalin sisällöstä. Palaute kerättiin kyselylomakkeella, jonka pystyi täyttämään tietokoneella. Toiminnanjohtajan oli mahdollista antaa palautetta Kriisiportaalin selkeydestä, palveluiden kuvauksesta, sopivuudesta aiheeseen, jonkin palvelun puuttumisesta sekä avoimella palautteella, jossa sai vapaasti esittää tehtyjä havaintoja tuotoksesta. Toiminnanjohtaja arvioi, että kerätyt verkko-osoitteet olivat relevantteja sekä palveluiden kuvaukset tiiviitä ja kattavia. Toiminnanjohtaja ehdotti muutamia erityisryhmille suunnattujen palveluiden lisäyksiä Kriisiportaaliin sekä tarkennusta muutamien palvelujen kuvauksiin. Lopullisessa versiossa arvioitiin, mitkä lisäykset sekä muutokset olivat tarpeellisia ja niiden pohjalta tehtiin muutokset Kriisiportaaliin.
The Crisis Portal was presented to the executive director in charge of the project from, who was given the task of filling out a feedback survey. The feedback was collected using a questionnaire that could be filled in on a computer. The executive director was able to give feedback on the clarity of the Crisis Portal, the description of the services, their suitability for the topic, the lack of a service, and open feedback, where they were free to present observations on the output. The executive director assessed that the web addresses collected were relevant and that the descriptions of the services were concise and comprehensive. The executive director suggested a few additions to the Crisis Portal for services naimed at special groups, as well as a clarification of the descriptions of a few services. The final version assessed which additions and changes were necessary and based on them, changes were made to the Crisis Portal.