Kotimaisen sianlihan uhat ja mahdollisuudet: showroomin käyttö sianlihan tunnettavuuden lisäämiseksi lapsilla ja nuorilla
Suokivi, Johanna (2023)
Suokivi, Johanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Atrian tuottajan, Heikkilän tilan showroomin mahdollisuuksia lisätä sianlihan tunnettavuutta lapsilla ja nuorilla. Showroomiin kutsuttiin kaikki Ruskon koulukeskuksen alueella olevat esikoululaiset sekä ala- ja yläasteikäiset lapset ja nuoret. Tutkimukseen osallistui näiden ryhmien ja luok-kien opettajat.
Tutkimus tehtiin kirjallisena Forms kyselynä vierailun jälkeen nimettömänä. Opettajat vastasivat kyselyssä oleviin kysymyksiin, jotka oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäiset kysymykset käsittelivät ryhmän ikää ja kyllä/ei vastauksilla vierailun tarpeellisuutta, ohjelman sisältöä ja vierailun kestoa. Loput viisi kysymystä olivat vierailua tarkentavia kysymyksiä, joihin jokainen sai vastata omin sanoin.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoon, että sianlihan tunnettavuutta tulee lisätä. Tulevaisuudessa vierailuja tulee kehittää erilaisin teemoin ja mahdollisuuksien mukaan ottaa mukaan myös paikalliset kauppiaat. The thesis examined the possibilities of showroom of Atria`s producer, Heikkilä farm. To increase possibili-ties of pork among children and young people. We invited in Rusko school center all preschoolers and low- and high-level schools’ children and young people in showroom. The teachers of these groups and classes participated in this thesis.
The research was done anonymously as a written Forms survey after the visit. The teachers answered the questions in the survey, which were divided into two parts. The first questions dealt with the age of the group and with yes/ no answers. Other questions were necessity of the visit and the content of the dura-tion of the visit. Last five questions detailing the visit, which everyone could answer in their own words.
With the help of the research, it was found out that the awareness of pork should be increased. In the future, visits should be developed with different themes and, if possible, include local shop as well.
Tutkimus tehtiin kirjallisena Forms kyselynä vierailun jälkeen nimettömänä. Opettajat vastasivat kyselyssä oleviin kysymyksiin, jotka oli jaettu kahteen osaan. Ensimmäiset kysymykset käsittelivät ryhmän ikää ja kyllä/ei vastauksilla vierailun tarpeellisuutta, ohjelman sisältöä ja vierailun kestoa. Loput viisi kysymystä olivat vierailua tarkentavia kysymyksiä, joihin jokainen sai vastata omin sanoin.
Tutkimuksen avulla saatiin tietoon, että sianlihan tunnettavuutta tulee lisätä. Tulevaisuudessa vierailuja tulee kehittää erilaisin teemoin ja mahdollisuuksien mukaan ottaa mukaan myös paikalliset kauppiaat.
The research was done anonymously as a written Forms survey after the visit. The teachers answered the questions in the survey, which were divided into two parts. The first questions dealt with the age of the group and with yes/ no answers. Other questions were necessity of the visit and the content of the dura-tion of the visit. Last five questions detailing the visit, which everyone could answer in their own words.
With the help of the research, it was found out that the awareness of pork should be increased. In the future, visits should be developed with different themes and, if possible, include local shop as well.