YouTuben lyhytvideoiden vaikutus aloittavan luovan alan yrityksen tunnettavuuteen
Niskanen, Anja (2023)
Niskanen, Anja
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251634
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301251634
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, millainen vaikutus YouTuben lyhytvideoilla voi olla uuden luovan alan yrityksen tunnettuuden lisäämisessä. Aihetta tutkitaan julkaisemalla lyhytvideoita aiemmin käyttämättömällä YouTube-kanavalla ja seuraamalla kanavan tilastoista, saavatko videot näkyvyyttä, jota voidaan pitää tunnettavuuden lisäämisen merkkinä. Tutkimusmenetelmänä käytetäänn PDCA-mallia eli suunnittele-toteuta-tarkista-korjaa -mallia.
Työssä käydään läpi yleistietoa yritysten sosiaalisen median strategioista tunnettavuuden ja myynnin lisäämiseksi sekä YouTuben taustoja ja ominaisuuksia, tutkimuksen toteutus, saadut tulokset ja lopuksi tutkimusta on arvioitu sekä tulosten että toteutuksen kannalta.
Tutkimuksen aikana julkaistuja videoita katsottiin kymmeniä tuhansia kertoja ja katseluaikaa niille kertyi yhteensä satoja tunteja. Kanava sai lisäksi parisen sataa uutta tilaajaa. Voidaan siis todeta YouTuben lyhytvideoiden mahdollistavan aloittavan luovan alan yrityksen tunnettavuuden lisäämisen.
Työssä käydään läpi yleistietoa yritysten sosiaalisen median strategioista tunnettavuuden ja myynnin lisäämiseksi sekä YouTuben taustoja ja ominaisuuksia, tutkimuksen toteutus, saadut tulokset ja lopuksi tutkimusta on arvioitu sekä tulosten että toteutuksen kannalta.
Tutkimuksen aikana julkaistuja videoita katsottiin kymmeniä tuhansia kertoja ja katseluaikaa niille kertyi yhteensä satoja tunteja. Kanava sai lisäksi parisen sataa uutta tilaajaa. Voidaan siis todeta YouTuben lyhytvideoiden mahdollistavan aloittavan luovan alan yrityksen tunnettavuuden lisäämisen.