Linkkinä kahden koulun välillä – kevytvermeilyä ammatillisessa opettajankoulutuksessa
Alanko-Turunen, Merja (2022)
Alanko-Turunen, Merja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255787
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202301255787
Tiivistelmä
Nytkö tämä opekoulutus loppuu, eikö tässä voisi jotenkin olla mukana, kun tästä on saanut niin paljon, kysyi yksi valmistuva ammatillinen opettaja keväällä 2022. Näin puhutteleva palaute pakotti meitä miettimään, kuinka kaapata juuri valmistuneet opettajat mukaan tukemaan seuraavan opettajaopiskelijaryhmän oppimismatkaa. Pikaisen palaveroinnin pohjalta ehdotimme, että he tulisivat mukaan uusien opettajaopiskeljoiden alkumatkalle. Yksi merkittävimmistä opiskelijapalautteista on ollut, että opettajaopintojen alku on monelle aikamoinen tunteiden vuoristorata.
Opiskelukäytännöt ja –prosessi voivat alussa tuntua sekavalta, monet opiskeluprosessit alkavat yhtäaikaa vielä tuolloin ventovieraiden vertaisryhmien yhdessä työstäminä. Ajattelimme kokeilla, miten alkuhämmennystä voisi loiventaa pyytämällä innokkaita alumniopettajia rinnalla kulkijoiksi. He pääsisivät keskustelemaan uusien opettajaopiskelijoiden kanssa, kuinka asettautua opintoihin ja luottaa siihen, että prosessi kannattelee. Samalla opettajaopiskelijoille mahdollistuisi luonteva kontakti esimerkiksi havainnoida näiden opettajien työtä ammatillisen koulutuksen kentällä.
Opiskelukäytännöt ja –prosessi voivat alussa tuntua sekavalta, monet opiskeluprosessit alkavat yhtäaikaa vielä tuolloin ventovieraiden vertaisryhmien yhdessä työstäminä. Ajattelimme kokeilla, miten alkuhämmennystä voisi loiventaa pyytämällä innokkaita alumniopettajia rinnalla kulkijoiksi. He pääsisivät keskustelemaan uusien opettajaopiskelijoiden kanssa, kuinka asettautua opintoihin ja luottaa siihen, että prosessi kannattelee. Samalla opettajaopiskelijoille mahdollistuisi luonteva kontakti esimerkiksi havainnoida näiden opettajien työtä ammatillisen koulutuksen kentällä.