Pikaviestinnän kehittäminen kuljetusyrityksessä
Oikari, Jere (2022)
Oikari, Jere
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301231567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301231567
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Kuljetus ja muutto O. Jylhä Oy:lle syksyllä 2022. Opinnäytetyön taustana on pikaviestinnän yleistyminen yrityskäytössä. Tavoitteena oli selvittää pikaviestinnän kehitysmahdollisuuksia ja etsiä vaihtoehtoinen pikaviestisovellus. Pikaviestinnän kehittämismahdollisuudet sisältävät viestinnän selkeyttämistä, toiminnan tehostamista sekä tietoturvan parantamista. Pikaviestinnän selkeyttämisellä ja tehostamisella pikaviestintään liittyvien virheiden määrä voidaan minimoida ja vapauttaa aikaa tuottavampaan työhön.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistonkeruu suoritettiin havainnoinnin ja haastatteluiden avulla. Suoritettu havainnointi voidaan määrittää osallistuvaksi havainnoinniksi ja haastatteluiden toteutustapa yhdistelmäksi puolistrukturoitua- ja teemahaastattelua. Havainnointia tehtiin pikaviestinnän nykytilanteen analyysiä varten. Haastatelluilla työntekijöillä oli huolena tietoturva, mutta haastatteluista ilmeni tyytyväisyys nykyisen pikaviestisovelluksen käytettävyyteen. Koska käytössä olevan sovelluksen käytettävyyteen oltiin tyytyväisiä, voitiin uuden pikaviestisovelluksen etsimiseen ottaa lähtökohdaksi tietoturvan parantaminen.
Opinnäytetyön tuloksena määriteltiin hyödyllisiä pikaviestisovelluksen ominaisuuksia ja tehtiin ehdotus uudesta käyttöönotettavasta pikaviestisovelluksesta. Koska pikaviestintään oltiin haastatteluiden perusteella pääosin tyytyväisiä, vaadittiin uudelta pikaviestisovellukselta mahdollisimman samanlaisia ominaisuuksia. Ehdotetun sovelluksen ominaisuudet ovat lähes samat tietoturvan tason kuitenkin parantuessa. Seuraavana toimenpiteenä on ehdotetun sovelluksen kokeileminen päivittäisessä käytössä. Jatkokehitys riippuu siitä, mitä ehdotetun sovelluksen ominaisuuksia toimeksiantajayritys haluaa hyödyntää.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineistonkeruu suoritettiin havainnoinnin ja haastatteluiden avulla. Suoritettu havainnointi voidaan määrittää osallistuvaksi havainnoinniksi ja haastatteluiden toteutustapa yhdistelmäksi puolistrukturoitua- ja teemahaastattelua. Havainnointia tehtiin pikaviestinnän nykytilanteen analyysiä varten. Haastatelluilla työntekijöillä oli huolena tietoturva, mutta haastatteluista ilmeni tyytyväisyys nykyisen pikaviestisovelluksen käytettävyyteen. Koska käytössä olevan sovelluksen käytettävyyteen oltiin tyytyväisiä, voitiin uuden pikaviestisovelluksen etsimiseen ottaa lähtökohdaksi tietoturvan parantaminen.
Opinnäytetyön tuloksena määriteltiin hyödyllisiä pikaviestisovelluksen ominaisuuksia ja tehtiin ehdotus uudesta käyttöönotettavasta pikaviestisovelluksesta. Koska pikaviestintään oltiin haastatteluiden perusteella pääosin tyytyväisiä, vaadittiin uudelta pikaviestisovellukselta mahdollisimman samanlaisia ominaisuuksia. Ehdotetun sovelluksen ominaisuudet ovat lähes samat tietoturvan tason kuitenkin parantuessa. Seuraavana toimenpiteenä on ehdotetun sovelluksen kokeileminen päivittäisessä käytössä. Jatkokehitys riippuu siitä, mitä ehdotetun sovelluksen ominaisuuksia toimeksiantajayritys haluaa hyödyntää.