Hyvä työilmapiiri varhaiskasvatuksessa : työntekijän mahdollisuudet työilmapiirin rakentamisessa
Lahti-Viita, Natasha (2023)
Lahti-Viita, Natasha
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181417
Tiivistelmä
Laadullisen opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää keinoja, joilla varhaiskasvatuksen työntekijä pystyy vaikuttamaan hyvän työilmapiirin rakentamiseen työpaikallaan sekä keinoja vaikeiden tilanteiden ratkaisemiseksi niin työyhteisössä kuin perheiden kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kohderyhmän kokemusta omasta vastuustaan hyvän työilmapiirin rakentamiseen. Opinnäytetyöstä saatua tietoa voidaan hyödyntää työilmapiirin parantamiseksi tehtävässä työssä.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli kuusi Kurikan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tuloksista selvisi, että haastatteluun osallistuneet varhaiskasvatuksen työntekijät kokivat olevansa vastuussa siitä, millaista ilmapiiriä he omalla käyttäytymisellään ja mielialan ilmaisuillaan työpaikalle toivat. He myös kokivat voivansa vaikuttaa ilmapiiriin useilla tavoilla, silloin kun työpaikan ilmapiirissä ei ollut suurempia ongelmia. Varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli useita keinoja, joilla he kokivat pystyvänsä vaikuttamaan hyvän työilmapiirin rakentamiseen. Näistä keskeisimmiksi nousivat toisten kunnioittava kohteleminen, hyvän palautteen antaminen ja vastaanottaminen, huhujen eli juorujen levittämisen vastustaminen sekä huumori. Vaikeiden asioiden selvittämisen keinoina nähtiin konfliktitilanteiden käsitteleminen mahdollisimman nopeasti ja kasvokkain keskustellen. Vaikeammissa ristiriitatilanteissa perheiden kanssa toivottiin yhtenäisyyttä tiimiltä ja koko työyhteisön sekä esimiehen tukea ja näiden tilanteiden henkilöitymisen välttämistä. Perheitä haluttiin kuitenkin ymmärtää ja auttaa mahdollisuuksien mukaan.
Opinnäytetyön kohderyhmänä oli kuusi Kurikan kaupungin varhaiskasvatuksen työntekijää. Opinnäytetyön aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Tuloksista selvisi, että haastatteluun osallistuneet varhaiskasvatuksen työntekijät kokivat olevansa vastuussa siitä, millaista ilmapiiriä he omalla käyttäytymisellään ja mielialan ilmaisuillaan työpaikalle toivat. He myös kokivat voivansa vaikuttaa ilmapiiriin useilla tavoilla, silloin kun työpaikan ilmapiirissä ei ollut suurempia ongelmia. Varhaiskasvatuksen työntekijöillä oli useita keinoja, joilla he kokivat pystyvänsä vaikuttamaan hyvän työilmapiirin rakentamiseen. Näistä keskeisimmiksi nousivat toisten kunnioittava kohteleminen, hyvän palautteen antaminen ja vastaanottaminen, huhujen eli juorujen levittämisen vastustaminen sekä huumori. Vaikeiden asioiden selvittämisen keinoina nähtiin konfliktitilanteiden käsitteleminen mahdollisimman nopeasti ja kasvokkain keskustellen. Vaikeammissa ristiriitatilanteissa perheiden kanssa toivottiin yhtenäisyyttä tiimiltä ja koko työyhteisön sekä esimiehen tukea ja näiden tilanteiden henkilöitymisen välttämistä. Perheitä haluttiin kuitenkin ymmärtää ja auttaa mahdollisuuksien mukaan.