Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkosivujen auditointi sisällöllisen hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
Mäkelä, Aleksi (2022)
Mäkelä, Aleksi
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301171398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301171398
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli auditoida Jyväskylän ammattikorkeakoulun suomenkieliset verkkosivut hakukoneoptimoinnin teemojen näkökulmasta. Opinnäytetyön pääfokus oli verkkosivujen sisällöissä ja sisällön optimoinnissa.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Työn tarkoitus oli selvittää, mikä on Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkosivujen sisällöllisen hakukoneoptimoinnin nykytila ja, millä toimenpiteillä Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkosivujen sisällöllistä hakukoneoptimointia voidaan jatkossa kehittää. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sisäistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia, teknistä hakukoneoptimointia, Googlea, verkkosivujen sisältöjä ja verkkosivujen mittareita. Työ on rajattu niin, että siinä käsitellään hakukoneoptimointia Googlen asettamien vaatimusten
näkökulmasta, ja työssä keskitytään vain hakukonemarkkinoinnin orgaaniseen puoleen.
Auditoinnin tulosten ja teoreettisen viitekehyksen välillä käytiin tiivistä vuoropuhelua. Sisällöllisen hakukoneoptimoinnin auditoinnin tulokset ja tulosten tarkempi analysointi nostivat esiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun suomenkielisten verkkosivujen ongelmakohtia ja toisaalta myös niitä asioita, jotka ovat jo hyvällä tasolla hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen kehittämistyö. Työn tarkoitus oli selvittää, mikä on Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkosivujen sisällöllisen hakukoneoptimoinnin nykytila ja, millä toimenpiteillä Jyväskylän ammattikorkeakoulun verkkosivujen sisällöllistä hakukoneoptimointia voidaan jatkossa kehittää. Työn teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi sisäistä hakukoneoptimointia, ulkoista hakukoneoptimointia, teknistä hakukoneoptimointia, Googlea, verkkosivujen sisältöjä ja verkkosivujen mittareita. Työ on rajattu niin, että siinä käsitellään hakukoneoptimointia Googlen asettamien vaatimusten
näkökulmasta, ja työssä keskitytään vain hakukonemarkkinoinnin orgaaniseen puoleen.
Auditoinnin tulosten ja teoreettisen viitekehyksen välillä käytiin tiivistä vuoropuhelua. Sisällöllisen hakukoneoptimoinnin auditoinnin tulokset ja tulosten tarkempi analysointi nostivat esiin Jyväskylän ammattikorkeakoulun suomenkielisten verkkosivujen ongelmakohtia ja toisaalta myös niitä asioita, jotka ovat jo hyvällä tasolla hakukoneoptimoinnin näkökulmasta.