TikTok-markkinointiopas pk-yrityksille
Lehto, Joona (2023)
Lehto, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301181420
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa pk-yrityksille suunnattu TikTok-markkinointiopas. Työn päätutkimuskysymys oli, kuinka yritys voi aloittaa tuottamaan onnistunutta sisältöä TikTokiin markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimusongelmaan vastattiin aiheesta saatavilla olevan teorian pohjalta laaditun tietoperustan avulla sekä hyödyntäen työn tekijän omaa aihealueen tuntemusta. Työ on suunnattu pk-yrityksille, minkä takia se ottaa huomioon resurssien vaikutuksen TikTok-sisältömarkkinointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä DigiLii-hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja lisätä erityisesti Pohjois-Pohjanmaan pk-yritysten osaamista digitaalisen liiketoiminnan osa-alueella. Hankkeen henkilöstö siirtää kertyvää uutta digimarkkinoinnin ja -liiketoiminnan informaatiota koulutuksen ja julkaisujen kautta työmarkkinoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa hankkeelle lisätietoa TikTok-markkinoinnista.
Opinnäytetyön alussa käsitellään asiakasymmärrystä sekä TikTokia sisältömarkkinointialustana teoriassa aiheeseen liittyvien verkkolähteiden ja kirjallisuuden pohjalta. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyö etenee selostaen lähtökohdat oppaalle sekä sen luomisprosessin eri vaiheet. Varsinainen TikTok-opas sisältää teoriaa algoritmiystävällisestä sisällöntuotannosta, minkä lisäksi oppaassa näytetään vaiheittain, kuinka luodaan algoritmiystävällinen TikTok-video. Oppaan jälkeen esitellään johtopäätökset yhteenvedon muodossa, minkä jälkeen pohditaan opinnäytetyötä prosessina.
Jatkotutkimuksena aihetta voisi tutkia tarkemmin TikTokin sisäisten analytiikka- ja sisällönluojien portaali -työkalujen avulla. Opinnäytetyön tekijä näkee, että kyseiset ominaisuudet voivat tuoda lisäarvoa pk-yrityksen TikTok-sisältömarkkinoinnille, vaikka ne eivät ole välttämättömiä kasvulle.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä DigiLii-hankkeen kanssa. Hankkeen tavoitteena on kehittää ja lisätä erityisesti Pohjois-Pohjanmaan pk-yritysten osaamista digitaalisen liiketoiminnan osa-alueella. Hankkeen henkilöstö siirtää kertyvää uutta digimarkkinoinnin ja -liiketoiminnan informaatiota koulutuksen ja julkaisujen kautta työmarkkinoille. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa hankkeelle lisätietoa TikTok-markkinoinnista.
Opinnäytetyön alussa käsitellään asiakasymmärrystä sekä TikTokia sisältömarkkinointialustana teoriassa aiheeseen liittyvien verkkolähteiden ja kirjallisuuden pohjalta. Teoriaosuuden jälkeen opinnäytetyö etenee selostaen lähtökohdat oppaalle sekä sen luomisprosessin eri vaiheet. Varsinainen TikTok-opas sisältää teoriaa algoritmiystävällisestä sisällöntuotannosta, minkä lisäksi oppaassa näytetään vaiheittain, kuinka luodaan algoritmiystävällinen TikTok-video. Oppaan jälkeen esitellään johtopäätökset yhteenvedon muodossa, minkä jälkeen pohditaan opinnäytetyötä prosessina.
Jatkotutkimuksena aihetta voisi tutkia tarkemmin TikTokin sisäisten analytiikka- ja sisällönluojien portaali -työkalujen avulla. Opinnäytetyön tekijä näkee, että kyseiset ominaisuudet voivat tuoda lisäarvoa pk-yrityksen TikTok-sisältömarkkinoinnille, vaikka ne eivät ole välttämättömiä kasvulle.