Vaarallisten aineiden kuljetusten automaattinen tunnistus
Kontkanen, Leevi (2022)
Kontkanen, Leevi
2022
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301121223
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301121223
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin tilauksesta WSP Finland Oy:lle, joka toivoi selvitystä vaarallisten aineiden kuljetusten automaattisen tunnistuksen tuomista liiketoimintamahdollisuuksista. Työ rajattiin koskemaan ainoastaan tieliikenteen kuljetuksia. Opinnäytetyön tarkoituksena ei ollut pilotoida järjestelmää vaan tutustua sen mahdollisiin toteutustapoihin ja tunnistuksen avulla saavutettaviin hyötyihin.
Osana työtä perehdyttiin vaarallisiin aineisiin ja tarkasteltiin niiden kuljetusten nykytilannetta sekä niihin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeistusta. Tarkimpaan tutkintaan otettiin viime vuosina sattuneet onnettomuudet, joissa on ollut osallisena vaarallisten aineiden kuljetuksia. Onnettomuuksien määrää tarkastellessa esiin nousi, ettei vaarallisten aineiden kuljetusten onnettomuuksien syynä yleensä ole itse aine. Onnettomuudet johtuvat pääsääntöisesti inhimillisistä virheistä. Mikäli onnettomuustilanteissa ympäristöön vuotaa vaarallista ainetta, on se yleensä ajoneuvon omaa polttoainetta.
Työn aikana automaattisen tunnistuksen hyötyjä pohdittiin usealta eri kannalta ja etsittiin mahdollisia käyttökohteita järjestelmälle. Käyttökohteiden etsiminen osoittautui haastavaksi ja koko järjestelmän kehittämiseen investointi vaikuttaa turhalta. Vaarallisten aineiden kuljetusten nykytilanne on Suomessa hyvä, eikä automaattiseen valvontaa ole tarvetta investoida suuria määriä resursseja.
Osana työtä perehdyttiin vaarallisiin aineisiin ja tarkasteltiin niiden kuljetusten nykytilannetta sekä niihin liittyvää lainsäädäntöä ja ohjeistusta. Tarkimpaan tutkintaan otettiin viime vuosina sattuneet onnettomuudet, joissa on ollut osallisena vaarallisten aineiden kuljetuksia. Onnettomuuksien määrää tarkastellessa esiin nousi, ettei vaarallisten aineiden kuljetusten onnettomuuksien syynä yleensä ole itse aine. Onnettomuudet johtuvat pääsääntöisesti inhimillisistä virheistä. Mikäli onnettomuustilanteissa ympäristöön vuotaa vaarallista ainetta, on se yleensä ajoneuvon omaa polttoainetta.
Työn aikana automaattisen tunnistuksen hyötyjä pohdittiin usealta eri kannalta ja etsittiin mahdollisia käyttökohteita järjestelmälle. Käyttökohteiden etsiminen osoittautui haastavaksi ja koko järjestelmän kehittämiseen investointi vaikuttaa turhalta. Vaarallisten aineiden kuljetusten nykytilanne on Suomessa hyvä, eikä automaattiseen valvontaa ole tarvetta investoida suuria määriä resursseja.