Chillaa-mobiilisovellus yläkouluikäisten positiivisen mielenterveyden edistämisessä
Ronkainen, Salla; Kattelus, Roosa (2022)
Ronkainen, Salla
Kattelus, Roosa
2022
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202301101162
Tiivistelmä
Nuorten mielenterveysongelmat nousevat esille yhteiskunnassa yhä enemmän. Moni nuori kärsii sosiaalisesta jännittämisestä, mikä voi häiritä nuoren arkea, opiskelua ja sosiaalisia suhteita. Mielen hyvinvointiin eli positiiviseen mielenterveyteen tulisi kiinnittää huomiota jo ennen kuin syntyy mielenterveysongelmia. Mielenterveyden edistämiseen on kehitelty paljon erilaisia digitaalisia terveyssovelluksia, ja niiden vaikuttavuudesta on saatu jo jonkin verran hyvää tutkimusnäyttöä. Digitaalisten sovellusten yleistyminen on auttanut nuoria löytämään apua helpommin, ja siten ne ovat auttaneet nuoria saamaan tukea mielen hyvinvointiin. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kokeilla Chillaa-mobiilisovellusta kahden kahdeksannen luokan nuorten kanssa noin kuukauden kestävän kokeilujakson ajan. Tavoitteena oli saada sovellus laajempaan käyttöön, jotta nuoret saavat enemmän tietoa siitä, kuinka edistää omaa positiivista mielenterveyttään. Tavoitteena oli myös, että kouluterveydenhoitajat voisivat hyödyntää sovellusta enemmän suosittelemalla sitä vastaanotoillaan koululaisille.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisessa osuudessa Chillaa-mobiilisovellusta käytiin esittelemässä Lapuan yläkoululla kahden kahdeksannen luokan nuorille, jotka kokeilivat sovellusta sen jälkeen noin kuukauden ajan. Kokeiluun osallistui noin 25 henkilöä. Nuorten kokemuksia Chillaa-sovelluksesta kysyttiin kyselylomakkeilla, ja kyselyiden tuloksien avulla arvioitiin sitä, voisiko Chillaa-sovellusta hyödyntää kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.
Kyselyn tulosten perusteella suurin osa nuorista ei kokenut sovellusta itselleen tarpeellisena, mutta enemmistö heistä oli kuitenkin sitä mieltä, että kouluterveydenhoitaja voisi suositella Chillaa-mobiilisovellusta vastaanotollaan. Ne nuoret, jotka käyttivät sovellusta vielä kokeilun jälkeenkin, käyttävät sovellusta eniten paniikin, ahdistuksen ja stressin lieventämiseen sekä unen saamiseen. Hyötyjä sovelluksesta saivat pääosin ne nuoret, jotka pitivät Chillaa-mobiilisovelluksesta. Nuorten mielestä mielenterveyssovellukset ovat tarpeellisia, koska niistä voi olla apua joillekin ihmisille.
Opinnäytetyön menetelmäksi valittiin toiminnallinen opinnäytetyö. Toiminnallisessa osuudessa Chillaa-mobiilisovellusta käytiin esittelemässä Lapuan yläkoululla kahden kahdeksannen luokan nuorille, jotka kokeilivat sovellusta sen jälkeen noin kuukauden ajan. Kokeiluun osallistui noin 25 henkilöä. Nuorten kokemuksia Chillaa-sovelluksesta kysyttiin kyselylomakkeilla, ja kyselyiden tuloksien avulla arvioitiin sitä, voisiko Chillaa-sovellusta hyödyntää kouluterveydenhoitajan vastaanotolla.
Kyselyn tulosten perusteella suurin osa nuorista ei kokenut sovellusta itselleen tarpeellisena, mutta enemmistö heistä oli kuitenkin sitä mieltä, että kouluterveydenhoitaja voisi suositella Chillaa-mobiilisovellusta vastaanotollaan. Ne nuoret, jotka käyttivät sovellusta vielä kokeilun jälkeenkin, käyttävät sovellusta eniten paniikin, ahdistuksen ja stressin lieventämiseen sekä unen saamiseen. Hyötyjä sovelluksesta saivat pääosin ne nuoret, jotka pitivät Chillaa-mobiilisovelluksesta. Nuorten mielestä mielenterveyssovellukset ovat tarpeellisia, koska niistä voi olla apua joillekin ihmisille.